@article { author = {Salimian, Fatemeh and Reyhani, Ebrahim and Bahrami, Ehsan}, title = {Investigating the Impact of Open-Ended Approach}, journal = {Teaching and Learning Research}, volume = {16}, number = {2}, pages = {13-27}, year = {2019}, publisher = {}, issn = {2345-2196}, eissn = {2345-4776}, doi = {10.22070/tlr.2019.3309}, abstract = {The purpose of this study is to investigate the effect of Open-Ended probloms on the problem solving ability of 7th grade female students. This research is a quasi-experimental of pre-test, post-test type having a control group. The statistical universe of the study includes all 7th grade female students of Baghbaderan in the 1392-93 academic year. The sample consisted of 62 female 7th grade students in two, experimental (32 students) and control (30 students) groups that were selected using random method. Measurement tool of this study is three exams that were designed by researchers of this syudy, and their reliablity were obtained 0.79,0.81 and 0.80. First, both experimental and control groups took pre-test, then experimental variable (Open-Ended problems) was implemented to experimental group during 11 sessions in. In control group, same topics were trained using traditional method. Then the post-test was taken for two groups. Data analysis was accomplished by using descriptive statistic method (mean, standard deviation) and inferential tests such as analysis of independent t-test and Mann-Whitney Test. Results of t-tests demonstrated that mathematical problem solving abilities of students in experimental group are more than the students of control group.}, keywords = {Problem Solving,Open-Ended probloms,7th grade student,mathematical education}, title_fa = {بررسی تأثیر رویکرد آموزشی مبتنی بر مسئله‌‌ی باز-پاسخ بر توانایی حل‌مسأله دانش‌آموزان پایه هفتم}, abstract_fa = {پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر رویکرد آموزشی مبتنی بر مسئله‌‌ی باز- پاسخ بر توانایی حل‌مسأله دانش‌آموزان پایه هفتم، اجرا گردید. پژوهش با روش شبه آزمایشی و در مطالعه‌ای طولی طی دوره آموزشی پنج ماهه انجام گرفت. آزمودنی ها در قالب دو گروه آزمایش و کنترل به صورت تصادفی از بین مدارس دخترانه منطقه باغبهادران، انتخاب شدند. گروه آزمایش، هر جلسه را  با حل یک مسئله‌ی باز-پاسخ در سه مرحله‌ی؛ انفرادی، گروهی و کلاسی می‌گذراندند و گروه کنترل این زمان را را با کار بر روی مسائل مشابه کتاب درسی، سپری ‌کردند. آزمون‌های تحلیل آماری (t گروه‌های مستقل و t گروه‌های وابسته) معناداری برتری عملکرد گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل در پس‌آزمون و نسبت به عملکرد قبلی خود در پیش‌آزمون را تأیید کردند. گروه آزمایش علاوه بر کسب میانگین بالاتر در حل مسائل، راهبردهای متنوع‌تری را در پاسخ‌گویی ارائه داد. آزمون پایداری، پنج ماه بعد از پس آزمون برگزار و معناداری عملکرد بهتر گروه آزمایش را تأیید کرد. به منظور بررسی نتایج به کارگیری مسائل باز-پاسخ، پاسخ‌های فردی و گروهی در هر جلسه‌ی گروه آزمایش جمع‌آوری و مشاهدات از رفتار فردی و گروهی دانش‌آموزان ثبت و تحلیل شد. مقایسه‌ی پاسخ‌های فردی و گروهی در هر جلسه، ایجاد فرصت‌هایی برای بروز و رفع بدفهمی‌ها، یادگیری‌های جدید هنگام مرور مطالب فراگرفته شده و ارتقا سطح کلامی برای بیان روابط ریاضی را نشان‌داد. نتایج نشان داد؛ آموزش مبتنی بر مسائل باز-پاسخ در کنار روش‌های سنتی یاددهی- یادگیری می‌تواند در پرورش توانایی حل مسئله اثرگذار باشد. قوت یافتن نقش دانش‌آموزان ضعیف و پذیرش مفید بودن و کاربرد ابزارهای ریاضی از جمله تعمیم، اثبات، تخمین و حدس آگاهانه از مقایسه‌ی پاسخ‌های فردی و گروهی، قابل استنباط بود.}, keywords_fa = {حل مسئله,مسئله‌ی باز-پاسخ,دانش‌آموزان پایه هفتم,آموزش ریاضی}, url = {https://tlr.shahed.ac.ir/article_3309.html}, eprint = {https://tlr.shahed.ac.ir/article_3309_a522fc0d5ae06b2eaa79c9dd5e4708d2.pdf} }