@article { author = {Sobhannejad, Mehdi and Mohammadi, Azad and Ahmadabadi Arani, Najmeh}, title = {Teachings to improve the element of conversation in the teaching-learning processFrom The Comparative Study of Socratic Dialectic and Habermas Communication}, journal = {Teaching and Learning Research}, volume = {17}, number = {1}, pages = {1-11}, year = {2020}, publisher = {}, issn = {2345-2196}, eissn = {2345-4776}, doi = {10.22070/tlr.2021.3213}, abstract = {Introduction: The goal of this study is to teach conversation element in the teaching-learning process from the perspective of comparing Socratic dialectics and Habermas communicative actions.Method: George Brady's method has been used among the comparative study methods, which includes four steps, description - interpretation - proximity and comparisonResults: The findings  indicate that the most important elements of Socratic dialectics consist of  flexibility, reasoning and curiosity, challenge of two views and intellectual situations, nurturing values (virtue and happiness, etc.), learner engagement with challenges, cultivation of sense and thought, And the most important elements of Habermas communicative action include personal rethinking and flexibility, understanding and agreement in conversation, Teacher-student interaction, paying attention to students’ different interpretation, creating insight and attitude in learners, developing communication skills (emotional  skills), Ability to decoding, self-esteem and non-verbal behaviors (interpersonal skills), reducing dogmatism and suppression.Discussion and Conclusion: Based on the research results, although it seems that Habermas's idea of communicative action is very similar to the Socratic dialectical method for improving the conversation element in the Teaching-learning process, but there is a difference between them. These two ideas, including in the Socratic dialectical method, motivate the learner to ask meticulous questions to discover the truth in that are hidden from disciples, but in Habermas's thinking, knowledge is not an exploration, rather is the knowledge of intersubjective that learners must participate in discussions and debates to reach an agreement.}, keywords = {Socrates,Habermas,dialectic,Dialogue,Teaching-learning process}, title_fa = {آموزه‌هایی برای بهبود عنصر گفتگو در فرایند یاددهی - یادگیری از معبر مقایسه دیالکتیک سقراطی و کنش ارتباطی هابرماس}, abstract_fa = {هدف: هدف پژوهش حاضر، آموزه هایی برای بهبود عنصر گفتگو در فرایند یاددهی- یادگیری از معبر مقایسه دیالکتیک سقراطی و کنش ارتباطی هابرماس است. روش پژوهش: از میان روش های مطالعه تطبیقی روش جرج بردی که شامل چهار محله توصیف – تفسیر- همجواری و مقایسه است استفاده شده است.نتایج پژوهش : یافته های پژوهش بیانگر آن است مهمترین عناصر دیالکتیک سقراطی شامل انعطاف پذیری، استدلال و کنجکاوی، چالش در دیدگاهها و مواضع فکری، پرورش ارزشها ( فضیلت و سعادت و... ) ، درگیری یادگیرنده با چالشها و پرورش حس و تفکر  و مهمترین عناصر کنش ارتباطی هابرماس مشتمل بر بازاندیشی فردی و انعطاف پذیری، تفاهم و توافق در گفتگو، کنش متقابل میان معلم و دانش آموز، توجه به تفسیرهای متفاوت دانش آموزان، ایجاد بینش و نگرش در متربیان، پرورش مهارتهای ارتباطی (مهارت­های عاطفی و احساسی، توانایی رمزگشایی، خودنظارتی و رفتارهای غیر زبانی (مهارتهای میان فردی) ، کاهش جزم اندیشی و سرکوب گری است .بحث و نتیجه گیری :‌ بر مبنای نتایج پژوهش ، اگرچه ظاهراً به نظر می‌رسد اندیشه کنش ارتباطی هابرماس شباهت زیادی با روش دیالکتیک سقراطی برای بهبود عنصر گفت و گو در فرایند یاددهی- یادگیری دارد اما به نظر می رسد تمایزهایی بین این دو اندیشه وجود دارد از جمله اینکه در روش دیالکتیک سقراطی ، پرسشهای موشکافانه ، یادگیرنده را تحریک می کند تا با حصول آگاهی نسبت به مفاهیمی که در ضمیر شاگردان نهان است به کشف حقیقت نائل آید اما در اندیشه هابرماس، معرفت امری اکتشافی نیست بلکه معرفت امری بین‌الأذهانی است که می بایست یادگیرندگان با گفتگو و بحث بر سر آن به توافق و اجماع برسند}, keywords_fa = {سقراط,هابرماس,دیالکتیک,گفتگو,فرایند یاددهی - یادگیری}, url = {https://tlr.shahed.ac.ir/article_3213.html}, eprint = {https://tlr.shahed.ac.ir/article_3213_b140c04b6b0aa30fc35a76865e39faef.pdf} }