@article { author = {Abbasi, Mohammad and Shahkarami, Maryam and Aalipour, Kobra}, title = {An investigation of the relationship between Teacher and Peer Support with Academic Engagement with regard to the mediating role of Academic Competence}, journal = {Teaching and Learning Research}, volume = {16}, number = {1}, pages = {27-35}, year = {2019}, publisher = {}, issn = {2345-2196}, eissn = {2345-4776}, doi = {10.22070/tlr.2019.3002}, abstract = {The current study aimed to investigation the relationship of Teacher and Peer Support on the Academic Engagement of the Students, mainly focused on confirmation of the mediator role of Academic Competence. The study sample included 280 First high school girls students were selected by cluster random sampling in khoramabad. Data were collected by using the student personal perception of classroom climate (SPPCC) and School Engagement Scale. Structural equation modelling (SEM) was employed as statistical technique for data analysis of the study. The results revealed that both Teacher and Peer Support and Academic Competence were significantly correlated with Academic Engagement. Also consistent with expectation, mediation analysis, which was conducted based on SEM, showed that there was an evidence of indirect effect of the variables on Academic Engagement through Academic Competence. Test of mediation by bootstrapping method established significant mediating role of Academic Competence in the relationship between Teacher and Peer Support and Academic Engagement. Clearly, Academic Competence played a significant role in the relation between Teacher and Peer Support and Academic Engagement of the First high school girl’s students.}, keywords = {Teacher Support,Peer Support,Academic Competence,academic engagement}, title_fa = {بررسی رابطه حمایت معلم و همسالان با اشتیاق تحصیلی دانش‌آموزان از طریق نقش میانجی‌گر شایستگی تحصیلی}, abstract_fa = {هدف مطالعه حاضر بررسی رابطه حمایت معلم و همسالان با اشتیاق تحصیلی دانش‌آموزان از طریق نقش میانجی‌گر شایستگی تحصیلی بود. نمونه شامل 280 نفر دانش آموز دختر متوسطه اول در شهر خرم‌آباد بود که بوسیله نمونه‌گیری خوشه‌ای چند مرحله‌ای انتخاب شدند. داده‌ها با استفاده از مقیاس ادراک دانش‌آموز از جو کلاس درس و نیز مقیاس اشتیاق تحصیلی جمع‌آوری گردید. مدل معادلات ساختاری به عنوان روش آماری برای تحلیل داده‌ها به‌کار برده شد. نتایج نشان داد؛ حمایت معلم و همسالان و شایستگی تحصیلی با اشتیاق تحصیلی رابطه معنی‌دار داشتند. مطابق با انتظار، تحلیل های میانجی که بر مبنای مدل معادلات ساختاری انجام شد، نشان‌دهنده اثر غیرمستقیم متغیرها بر اشتیاق تحصیلی از طریق شایستگی تحصیلی بود. آزمون میانجی‌گری به وسیله روش بوت استراپ، نشان‌دهنده معنی‌داری نقش میانجی‌گر شایستگی تحصیلی در رابطه حمایت معلم و همسالان با اشتیاق تحصیلی بود. به‌طور واضح، شایستگی تحصیلی نقش مهمی در رابطه بین حمایت معلم و همسالان با اشتیاق تحصیلی بازی می کند.  }, keywords_fa = {حمایت معلم,حمایت همسالان,شایستگی تحصیلی,اشتیاق تحصیلی}, url = {https://tlr.shahed.ac.ir/article_3002.html}, eprint = {https://tlr.shahed.ac.ir/article_3002_49a4feddb4434ffdc46642d7957ff8b0.pdf} }