@article { author = {Abili, Khodayar and Jabari, Lotfali}, title = {Design the Audit Pattern of Educational and Research Processes}, journal = {Teaching and Learning Research}, volume = {13}, number = {2}, pages = {1-18}, year = {2020}, publisher = {}, issn = {2345-2196}, eissn = {2345-4776}, doi = {10.22070/tlr.2017.13.2.1}, abstract = {The purpose of the study was to design the audit pattern of research and educational process in university so that contexts, dimensions, elements and requirements which are necessary and effective for the audit of research and educational processes arranged based on its findings. The research is applied in term of purpose and the research method is explanatory-mixed. The pattern was arranged in three independent but related steps, which included theoretical studies, formulating the dimensions and components of the pattern, quantitative complement and approve of the pattern and finally the validation and finalizing the pattern. The sample included two groups of specialist and beneficiary in the qualitative stage from whom the sampling was done purposefully. Statistical population included 300 faculty members of Shahed University in quantitative stage. 168 individuals were selected by stratified sampling. Data were collected by questionnaire and interview. Qualitative data were analyzed by thematic analysis and quantitative data were analyzed by factor analysis, single-group T, variance analysis and structural equation model. The findings showed that for auditing the research and educational processes, it is necessary to consider structural requirements, audit levels, audit criteria and indices, executive program, audit of the main processes and finally audit report and that the audit of research and educational process is a multidimensional and multifactor trend which is complicated and dynamic. Finally it is concluded that effective confirmation and implementation of the research and educational processes entails a systematic, dynamic and formal procedure.  }, keywords = {Audit,Audit of Processes,Research and Educational Process,Audit Pattern,Shahed University}, title_fa = {طراحی الگوی ممیزی فرایندهای آموزشی و پژوهشی}, abstract_fa = {   هدف اصلی تحقیق حاضر طراحی الگوی ممیزی فرایندهای آموزشی و پژوهشی در دانشگاه بوده است تا بر اساس یافته‌های آن زمینه ها، ابعاد، عناصر و الزاماتی که برای ممیزی فرایندهای آموزشی و پژوهشی ضرورت و کارآئی دارند، تدوین و تبیین شود. تحقیق از نظر هدف کاربردی و روش تحقیق آمیخته اکتشافی بوده است. تدوین الگو در سه مرحله مستقل و در عین حال مرتبط به هم انجام گرفت که به ترتیب شامل مطالعات نظری و تدوین ابعاد و مولفه‌های الگو، تکمیل و تایید کیفی الگو و بالاخره مرحله اعتبارسنجی و نهایی‌سازی الگو بوده است. جامعه آماری در مرحله کیفی شامل دو گروه متخصصین و ذی‌نفعان بودند که از میان آنها نمونه‌گیری بصورت هدفمند انجام شد و در مرحله کمی تحقیق جامعه آماری شامل اعضاء هیات علمی دانشگاه شاهد بوده است که مطابق آمارهای ارائه شده تعداد آنها هنگام انجام تحقیق 300 نفر بوده است. از میان آنها تعداد 168 نفر بعنوان نمونه آماری انتخاب شدند. نمونه‌گیری به روش طبقه‌ای انجام گردید. برای جمع‌آوری داده‌ها و اطلاعات از ابزار مصاحبه و پرسشنامه استفاده شد. برای تحلیل داده‌های کیفی از تحلیل مضمونی استفاده شد و برای تحلیل داده‌های کمی از آزمون‌های تحلیل عاملی، t تک گروهی، تحلیل واریانس و مدل معادلات ساختاری، استفاده گردید. یافته‌های تحقیق نشان داد که جهت ممیزی فرایندهای آموزشی و پژوهشی لازم است الزامات ساختاری، سطوح ممیزی، معیارها و شاخص‌های ممیزی، برنامه اجرایی، ممیزی فرایندهای اصلی و بالاخره گزارش‌دهی ممیزی مورد توجه قرار گیرد و اینکه ممیزی فرایندهای آموزشی و پژوهشی جریانی چندبعدی و چندعاملی بوده و از این نظر دارای پیچیدگی و پویایی است و در نهایت نتیجه‌گیری شد که استقرار و اجرای کارآمد ممیزی فرایندهای آموزشی و پژوهشی مستلزم رویکردی رسمی، نظام‌مند و پویاست.}, keywords_fa = {ممیزی,ممیزی فرایندها,فرایندهای آموزشی و پژوهشی,الگوی ممیزی,دانشگاه شاهد}, url = {https://tlr.shahed.ac.ir/article_2486.html}, eprint = {https://tlr.shahed.ac.ir/article_2486_fcd0b1e8e2d1463e74aba07eb35cc0ad.pdf} }