@article { author = {Zafari, Sara and Morovati, Zekrollah and Fathi, Fattaneh}, title = {Causal Correlation between the Class Mastery Goals and the Class Performance Goals with Social Adjustment with the Mediation of Social Development Goals of First Grade Female High School Students}, journal = {Teaching and Learning Research}, volume = {12}, number = {2}, pages = {121-132}, year = {2016}, publisher = {}, issn = {2345-2196}, eissn = {2345-4776}, doi = {10.22070/2.7.121}, abstract = {The present study aimed to investigate the class mastery goals and the class performance goals with social adjustment with the mediation of social development goals of first grade female high school students. The study population included of first grade female high school students from two distinct of Ahwaz city, who were selected via multistage random sampling (n=300). The research instruments were: class goal structure perception questionnaire, Social Achievement Goal Orientation Scale (SAGOS) ant the California Test of Personality (CTP), Statistical analysis of the proposed model was conducted with structural equation modeling. The findings showed that the proposed model of structural equations of causal correlation among studied variables is desirable. Also, structure of class mastery goal, both directly and indirectly, has correlation with social adjustment through the social mastery goal. Better fitness has been made through the elimination of non-significant routes of the class mastery class goal through the social performance goal, class mastery goal through the social performance escaping goal, class performance goal through social mastery goal, class performance goal through social compatibility, and lastly, social performance goal through social compatibility.  }, keywords = {Structure of class mastery goal,Structure of class performance goal,Social development goals,Social adjustment}, title_fa = {رابطه علّی بین هدف تبحری کلاس و هدف عملکردی کلاس با سازگاری اجتماعی با میانجی گری اهداف پیشرفت اجتماعی در دانش‌آموزان دختر سال اول دبیرستان}, abstract_fa = {پژوهش حاضر در راستای بررسی رابطه علّی بین هدف تبحری کلاس و هدف عملکردی کلاس با سازگاری اجتماعی با میانجی گری اهداف پیشرفت اجتماعی در دانش آموزان دختر سال اول دبیرستان انجام شده است. جامعه پژوهش دانش آموزان دختر سال اول دبیرستان های شهر اهواز بوده اند که به روش تصادفی چند مرحله ای 300 نفر دانش آموز از بین نواحی دوگانه شهر اهواز انتخاب شده اند. ابزارهای پژوهش شامل؛ پرسشنامه ادراک ساختار هدفی کلاس، مقیاس هدف گرایی پیشرفت اجتماعی (SAGOS) و پرسشنامه شخصیتی کالیفرنیا (CTP) بوده است. تحلیل آماری الگوی پیشنهادی با مدل یابی معادلات ساختاری انجام شده است. نتایج نشان داد؛ الگوی پیشنهادی معادلات ساختاری روابط علّی بین متغیرهای مذکور از برازش قابل قبول برخوردار است. نتایج در الگوی پژوهش نشان دادند؛ ساختار هدف تبحری کلاس هم به صورت مستقیم و هم به صورت غیر مستقیم از طریق هدف تبحری اجتماعی با سازگاری اجتماعی رابطه دارد. ساختار هدف عملکردی کلاس از طریق هدف عملکرد گریز اجتماعی با سازگاری اجتماعی رابطه دارد. برازش بهتر از طریق حذف مسیرهای غیرمعنی‌دار هدف تبحری کلاس با هدف عملکردی اجتماعی، هدف تبحری کلاس با هدف عملکرد گریز اجتماعی، هدف عملکردی کلاس با هدف تبحری اجتماعی، هدف عملکردی کلاس با سازگاری اجتماعی و هدف عملکردی اجتماعی با سازگاری اجتماعی حاصل شده است.}, keywords_fa = {ساختار هدف تبحری کلاس,ساختار هدف عملکردی کلاس,اهداف پیشرفت اجتماعی و سازگاری اجتماعی}, url = {https://tlr.shahed.ac.ir/article_2457.html}, eprint = {https://tlr.shahed.ac.ir/article_2457_724445a2589b48feb0ec574b57552081.pdf} }