@article { author = {Gazidari, Ebrahim and Gholamali Lavassani, Masood and Ejei, Javad}, title = {Focal Analysis of the Correlation between Dignities of Educational Identity with Students Negligence}, journal = {Teaching and Learning Research}, volume = {12}, number = {2}, pages = {17-28}, year = {2016}, publisher = {}, issn = {2345-2196}, eissn = {2345-4776}, doi = {10.22070/2.7.17}, abstract = {The present study was done to investigate the correlation between dignities of educational identity and educational negligence. The study method was descriptive and correlation. The population was of all high school students of third grade in Kahrizak region that 311of them were selected by cluster sampling and responded to two questionnaires of: “Educational Identity” (Vaz and Isaacson, 2008) and “educational negligence” (Solomon and Ruth Bloom, 1984). Data validity was confirmed by experts and its reliability was calculated using Cronbach's alpha coefficient. Data showed a there is a significant correlation between dignities of educational identity and educational negligence. The focal analysis showed two significant sets between dignities of educational identity and educational negligence. In the first, there was a negative correlation between achievement with premature identity and there was a positive and significant correlation between post mature and confused identity with components of preparing homework, prepare for the exam and paper writing. In the second set, there was a significant correlation between post mature and confused educational identity with negligence. It can be concluded that in schools which students have achievement educational identity, the amount of their negligence is low. On the other hand, whatever students have more confused identity and less post mature identity, their educational negligence would be more.  }, keywords = {Achievement identity,premature identity,Post mature identity,confused identity,Educational negligence}, title_fa = {تحلیل کانونی رابطه منزلت‌های هویت تحصیلی با اهمالکاری تحصیلی در میان دانش‌آموزان}, abstract_fa = {پژوهش حاضر در راستای بررسی رابطه‌ی منزلت‌های هویت تحصیلی و اهمال‌کاری تحصیلی انجام شده است. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بوده است. جامعه آماری کلیه دانش‌آموزان گروه نظری پایه سوم متوسطه منطقه کهریزک بوده اند که از این تعداد نمونه‌ای به حجم 311 نفر با استفاده از روش نمونه‌گیری خوشه‌ای، انتخاب شده اند و به دو پرسشنامه‌ی "هویت تحصیلی" (واز و ایزاکسون، 2008) و "اهمال‌کاری تحصیلی" (سولومون و راث‌بلوم، 1984) پاسخ داده اند. روایی پرسش‌نامه‌ها به وسیله متخصصان تأیید شده و پایایی آن‌ها با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ محاسبه شده است. داده ها طی تحلیل همبستگی بنیادی نشان داد؛ ابعاد منزلت‌های هویت تحصیلی رابطه معنادار با اهمالکاری تحصیلی دارند. تحلیل کانونی دو مجموعه معنادار بین منزلت‌های هویت تحصیلی و اهمال‌کاری تحصیلی را نشان داد. در مجموعه اول ابعاد هویت موفق و هویت زودرس رابطه منفی و هویت دیررس و سردرگم رابطه مثبت و معنادار با مولفه‌های آماده‌کردن تکلیف، آمادگی برای امتحان و تهیه مقاله داشتند. در مجموعه دوم هویت تحصیلی دیررس و سردرگم با اهمالکاری رابطه معنادار داشت. می-توان نتیجه گرفت در مدارسی که دانش‌آموزان از هویت تحصیلی موفق برخوردار باشند، میزان اهمالکاری در دانش‌آموزان پایین خواهد بود هرچه قدر دانش‌آموزان از هویت سردرگم و هویت دیررس پایین برخوردار باشند، اهمالکاری تحصیلی بالاتری خواهند داشت.}, keywords_fa = {هویت موفق,هویت زودرس,هویت دیررس,هویت سردرگم,اهمال‌کاری تحصیلی}, url = {https://tlr.shahed.ac.ir/article_2445.html}, eprint = {https://tlr.shahed.ac.ir/article_2445_01be19ed52c20c9f955fc9d992e4ebea.pdf} }