@article { author = {Kian, Marjan}, title = {Students Method in Spending Their Leisure Time and its Correlation with Variable of Gender (Case Study on Kharazmi University Campus)}, journal = {Teaching and Learning Research}, volume = {12}, number = {1}, pages = {151-164}, year = {2015}, publisher = {}, issn = {2345-2196}, eissn = {2345-4776}, doi = {10.22070/2.6.151}, abstract = {This paper survey on how Kharazmi university students, resident in dormitory, spend their leisure time and it’s correlation with variable of gender in 2014-15 academic years. The research approach is quantitative, using survey method. Research population was more than 3000 dormitory students that from Krejcie & Morgan table, 340 of them were selected by random sample. Questionnaire with 61 close-ended questions was the measurement tool that its validity and reliability were confirmed. Data were analyzed by chi-square test and independent t-test. Based on the findings, students spend their leisure time most on talking with their friends and listening to the music. There is also significant difference in sports and artistic activities between male and female students. While males tend to do soccer and fitness, females most do poem reading and painting. In order to enrich students’ leisure time, authorities and planners must promote more opportunity and strengthen notification in this regard. Also, there must be comprehensive alternatives for dormitory students to spend their leisure times in cultural, sports and artistic activities.  }, keywords = {Leisure times,Students,Sports and artistic activities,Gender}, title_fa = {نحوه گذران اوقات فراغت دانشجویان و رابطه آن با متغیر جنسیت (مطالعه مورد؛ پردیس دانشگاه خوارزمی)}, abstract_fa = {پژوهش حاضر نحوه ی گذران اوقات فراغت دانشجویان ساکن پردیس کرج دانشگاه خوارزمی و نیز رابطه ی آن با متغییر جنسیت را در سال تحصیلی 93-92 بررسی کرده است. پژوهش از نظر ماهیت کمی و نیز توصیفی از نوع پیمایشی است. از جامعه آماری دانشجویان ساکن خوابگاه با جمعیت بالغ بر3000 نفر، نمونه آماری به تعداد340 نفر بر اساس جدول کرجسی و مورگان، برآورد و با روش نمونه گیری تصادفی، انتخاب شده است. ابزار اندازه گیری پرسشنامه محقق ساخته با 61 سوال بسته پاسخ بوده که روایی و پایایی آن مورد تأیید قرار گرفته است. داده ها در دو سطح آماری توصیفی و نیز استنباطی به کمک آزمون خی دو و آزمون تی مستقل، انجام شده است. یافته ها نشان داد؛ دانشجویان بیشترین زمان فراغت خود را به هم صحبتی با دوستان و شنیدن موسیقی اختصاص می دهند همچنین در زمینه فعالیت های ورزشی و هنری میان دانشجویان دختر و پسر تفاوت معنادار وجود دارد به گونه ای که دانشجویان پسر بیشتر به فعالیت های ورزشی مانند فوتبال و بدن سازی می پردازند در صورتی که دانشجویان دختر اوقات فراغت خود را صرف شعرخوانی و نقاشی می کنند. بر اساس یافته ها، به منظور غنی‌سازی زمان فراغت دانشجویان، مسئولین و برنامه ریزان دانشگاهی باید فرصت مناسب تری را ایجاد کنند و اطلاع رسانی در این زمینه را تقویت نمایند. باید در طراحی برنامه های فرهنگی، هنری و ورزشی برای دانشجویان دانشگاه ها به ویژه دانشجویان ساکن خوابگاه، تدابیر جامعی اندیشید تا اوقات فراغت مهم ترین گروه سنی جامعه یعنی جوانان به نحوی شایسته، طی شود.}, keywords_fa = {اوقات فراغت,دانشجویان,فعالیت های ورزشی و هنری,جنسیت}, url = {https://tlr.shahed.ac.ir/article_2432.html}, eprint = {https://tlr.shahed.ac.ir/article_2432_74172918aa51541d10b11d4c4a35689e.pdf} }