@article { author = {Javadipour, M. and Azizi, P. and Norouzzadeh, R.}, title = {Survey on rate of Life Skills Goals Fulfillment in Elementary School Students}, journal = {Teaching and Learning Research}, volume = {11}, number = {1}, pages = {113-128}, year = {2014}, publisher = {}, issn = {2345-2196}, eissn = {2345-4776}, doi = {}, abstract = {  The purpose of this research is survey on rate of fulfillment for life skills (skills which are taught in elementary school by books) goals among 4th and 5th academic year students in cities of Tehran Province. Statistical population is 4th and 5th academic year students (191143 students) and their teachers (5526 teachers). Research sample include 1000 male and female students and 200 man and woman teachers which is calculated through stratified estimation of sample volume and Neyman’s assignment sampling. Valid and reliable structured questionnaire was used for data gathering. SPSS software, Chi-squared test, t-test, and Pearson correlation coefficient were applied for data analysis. Results indicated that life skills goals related to creative thought, decision making, social communications, self-awareness, empathy, interpersonal relationship, problem solving, as well as dealing with anxiety and stress have been fulfilled in 4th and 5th academic year students in cities of Tehran Province. There was not significant relation between 4th and 5th academic year students for fundamental life skills and it could be noted that there is no change in life skill by change from fourth academic year to the fifth. Also, there was significant relation between genders in relation to fundamental life skills as females had more life skills compared to males. In this subject, there was not significant relation between geographical locations. In other words, type of geographical location does not influence quality of students’ life skills. There was not meaningful relation between teachers’ ideas focused on type of educational degree in relation to students’ fundamental life skills. In other words, associate degree represented more difference rather than other two levels but it was not significant. Totally, it could be concluded that elementary school goals have fulfilled fundamental life skills in students.}, keywords = {Elementary school goals,Life skills,Students}, title_fa = {میزان تحقق اهداف مهارت‌های زندگی در دانش‌آموزان دوره ابتدایی}, abstract_fa = {هدف پژوهش حاضر بررسی میزان تحقق اهداف مهارت‌های زندگی دانش‌آموزان پایه چهارم و پنجم ابتدایی شهرستان‌های استان تهران است، مهارت‌هایی که دانش‌آموزان طی گذراندن دوره ابتدایی از کتاب‌های درسی آموخته‌اند. جامعه مورد مطالعه کلیه دانش‌آموزان پایه چهارم و پنجم با تعداد 191143 نفر و همچنین معلمان آنها با تعداد 5526 نفر بوده‌است. نمونه پژوهش شامل 1000 نفر دانش‌آموز دختر و پسر و 200 نفر معلم زن و مرد بود که با استفاده از برآورد حجم نمونه در طبقات و نیز نمونه‌گیری تخصیص نیمن محاسبه‌گردید. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسش‌نامه محقق‌ساخته روا و پایا استفاده‌شد. پس از جمع‌آوری ابزارها جهت تحلیل داده‌ها از نرم‌افزار SPSS و نیز آزمون‌های خی دو، t (تی) و ضریب توافق   cپیرسون استفاده‌شد. نتایج نشان‌دادنداهداف مهارت‌های زندگی در محورهای: تفکر خلاق، تصمیم‌گیری، ارتباطات اجتماعی، خود آگاهی، همدلی، ارتباط بین فردی، حل مسئله،  مقابله با هیجان و مقابله با استرس در دانش‌آموزان دوره ابتدایی شهرستان‌های استان تهران تحقق‌یافته‌است. بین پایه‌های تحصیلی چهارم و پنجم درزمینه مهارت‌های اساسی زندگی دانش‌آموزان رابطه معنی‌دار وجودنداشته و ازاین‌رو می‌توان‌گفت با ارتقای پایه‌های تحصیلی دانش‌آموزان از چهارم به پنجم مهارت زندگی آنها تغییرنمی‌کند.  بین نوع جنسیت درزمینه مهارت‌های اساسی زندگی دانش‌آموزان رابطه معنی‌دار وجودداشته ‌و می‌توان‌اظهارنمود که دختران نسبت‌به پسران از مهارت‌های زندگی بیشتری برخوردارند. بین نوع منطقه جغرافیایی محل تحصیل درزمینه مهارت‌های اساسی زندگی دانش‌آموزان تفاوت  معنی‌دار وجودندارد؛ به‌عبارت‌دیگر نوع منطقه جغرافیایی محل تحصیل تأثیری در وضعیت کیفی مهارت‌های زندگی دانش‌آموزان ندارد. بین نظر معلمان با تأکید بر نوع مدرک تحصیلی در ارتباط با مهارت‌های اساسی زندگی دانش‌آموزان اختلاف معنی‌دار وجودندارد به‌عبارت‌دیگر در مقایسه میانگین‌های هر سطح نسبت‌به سایر سطوح و فقط در سطح مدرک فوق‌دیپلم نسبت‌به دو سطح دیگر، اختلاف بیشتری مشاهده‌شد لیکن این اختلاف معنی‌دار نمی‌باشد. درکل طبق نتایج به‌دست‌آمده مشخص شد که اهداف دوره ابتدایی به‌طور قابل‌قبولی مهارت‌های اساسی زندگی را در دانش‌آموزان تحقق بخشیده‌است.}, keywords_fa = {اهداف دوره ابتدایی,مهارت‌های زندگی,دانش‌آموزان}, url = {https://tlr.shahed.ac.ir/article_2396.html}, eprint = {https://tlr.shahed.ac.ir/article_2396_2718179e007483b608bfc59b55c48cad.pdf} }