@article { author = {Shirbagi, N.}, title = {Surveying Influence of Supplementary Private Teaching and Educational Consultation on Academic Success, Classroom Behavior, and Self-esteem of Students in Junior Year of High School}, journal = {Teaching and Learning Research}, volume = {11}, number = {1}, pages = {71-86}, year = {2014}, publisher = {}, issn = {2345-2196}, eissn = {2345-4776}, doi = {}, abstract = {The present survey was conducted aimed to investigate effectiveness of two approaches of private teaching and educational consultation on academic success, classroom behavior, and self-esteem of students with educational decline threats. The strategy of survey was quantitative and test approach was used through three-group pretest-posttest with one control group. Statistical population included male students in junior year of high school in Sanandaj. 88 students were selected by multi-stage random sampling (in 4 groups, each one containing 22 students). Dependent variables were measured through Coopersmith self-esteem inventory, classroom behavior checklist, and math course final score. After group interfering in 3 test groups, dependent variable rate in all 4 groups was re-measured. Multi-variable covariance analysis was employed in order to study influences of pretest and interference method. Findings showed that there was a significant difference between subjects of experimental and control groups to dependent variables. Effectiveness of private teaching, educational consultation and combined method on academic success, classroom behavior, and self-esteem of students was approved. Effectiveness of combination of private teaching and educational consultation was more than their separate use. The findings confirm that when teachers in cooperation with schools consulters and by parents’ assist provide some services for students with educational decline threats, it causes satisfaction in academic success, classroom behavior, and self-esteem.}, keywords = {Educational decline,Educational consultation,Private teaching,Self-esteem,Classroom behavior,Mathematics course}, title_fa = {تأثیر برنامه تدریس خصوصی تکمیلی و مشاوره تحصیلی بر پیشرفت تحصیلی، رفتار کلاسی و عزت‌نفس دانش‌آموزان پایه اول دبیرستان}, abstract_fa = {پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی دو رویکرد تدریس خصوصی و مشاوره تحصیلی بر پیشرفت تحصیلی، رفتار کلاسی و عزت‌نفس دانش‌آموزان در خطر افت تحصیلی صورت‌گرفت. راهبرد پژوهش کمی و از رویکرد آزمایشی به شیوه پیش‌آزمون-پس‌آزمون سه‌گروهی با یک گروه کنترل، استفاده‌شد. جامعه پژوهش دانش‌آموزان پسر پایه اول دبیرستان‌های شهر سنندج بود. از این جامعه، 88 نفر به شیوه تصادفی چندمرحله‌ای در چهار گروه 22 نفری انتخاب‌شدند. با استفاده از پرسش‌نامه عزت‌نفس کوپراسمیت، چک‌لیست رفتار کلاسی داس و لیگان و نمره درس ریاضی، متغیرهای وابسته اندازه‌گیری‌شد. بعد از مداخله گروهی در سه گروه آزمایشی، میزان متغیر وابسته در چهار گروه، مجدداً اندازه‌گیری‌شد. برای بررسی میزان تأثیر پیش‌آزمون و روش مداخله‌ای از تحلیل کواریانس چندمتغیره استفاده‌شد. نتایج نشان‌دادند، بین آزمودنی‌های گروه‌های آزمایش و کنترل در متغیرهای وابسته، تفاوت معنادار وجوددارد. اثربخشی تدریس خصوصی، مشاوره تحصیلی و روش ترکیبی بر پیشرفت تحصیلی، رفتار کلاسی و عزت‌نفس دانش‌آموزان، تأییدشد. تأثیر ترکیب مشاوره تحصیلی و تدریس خصوصی بیشتر از به‌کارگیری جداگانه روش‌های یادشده بود. یافته‌ها مؤید آن است که وقتی معلمان با همکاری مشاوران مدرسه و با حمایت والدین، خدماتی را برای دانش‌آموزان در خطر افت تحصیلی ارائه‌می‌کنند، رضایت را در محیط کلاس از لحاظ رفتار، پیشرفت تحصیلی و عزت‌نفس به‌وجودمی‌آورند.}, keywords_fa = {افت تحصیلی,مشاوره تحصیلی,تدریس خصوصی,عزت‌نفس,رفتار کلاسی,درس ریاضی}, url = {https://tlr.shahed.ac.ir/article_2392.html}, eprint = {https://tlr.shahed.ac.ir/article_2392_4ce8e23c4d9b1c6652788089f5393775.pdf} }