@article { author = {Yadegarzade, Gh. and Sarmadi Ansar, H.}, title = {Weighting and Prioritizing of Valuation Factors and Indicators for Applied Science in Primary School}, journal = {Teaching and Learning Research}, volume = {10}, number = {1}, pages = {39-60}, year = {2013}, publisher = {}, issn = {2345-2196}, eissn = {2345-4776}, doi = {}, abstract = {Hierarchical analysis is one of the prioritization methods of phenomena. This method provides comparison and use of expert people. In this research, the men-tioned method was applied in order to weight and prioritize valuation factors and indicators for applied science in primary school. The methodology of this research is descriptive survey. The statistical population is all experts (education heads) of Hamadan Province Education Office in primary level which all of them responded to the questionnaires due to lack of sampling. Data analysis was done through hierarchical analysis using Excel software. Findings showed that on viewpoint of experts and with regards to importance level, significant factors in valuation of applied science course in primary school were generals, content, goals, logic of plan, role of teacher, learning activities, measurement, learning materials and resources, location, time and grouping. Regarding the valuation indicators in generals of curriculum, indicators of the program accordance to primary education principles, capability of the program in growing the basic scientific competencies, and realization rate of the program had more weight. Also, in program’s logic and goals, indicators of the program’s accordance to students’ needs, it’s accordance to primary education goals, and compatibility of curriculum with scientific principles, structures and bases had more weight. On content and learning activities, indicators of content accordance to learning needs, content accordance to general goals of the program, and focus of learning strategies on learner had more weight and importance. Considering the role of teacher and measurement, rate of program’s accordance to role of teacher, rate of consideration to role of teacher, and prediction of flexible role for teacher had most weight. About learning resources and grouping, indicators of foresee of laboratory equipments in program, prediction of required software and hardware, and prediction of group learning activities had highest weight. Finally, in factors of time and space, prediction of laboratory in program, explanation of program’s location to school, and time allocated to learning owned most weights.}, keywords = {Valuation of curriculum,Hierarchical analysis,Applied science curriculum,Primary school and education heads}, title_fa = {وزن‌ دهی و اولویت‌بندی عوامل و نشانگرهای ارزشیابی برنامه درسی علوم تجربی دوره ابتدایی}, abstract_fa = {تحلیل سلسله‌مراتبی از روش‌های اولویت‌بندی، پدیده‌ها است. این روش، امکان مقایسه و استفاده از نظرات افراد خبره را فراهم می‌آورد. در پژوهش حاضر، به منظور وزن‌دهی و اولویت‌بندی عوامل و نشانگرهای ارزشیابی برنامه درسی علوم تجربی دوره ابتدایی، از روش مذکور استفاده شده ‌است. روش‌ تحقیق،‌ توصیفی و از نوع پیمایشی ‌است. جامعه پژوهش، تمامی کارشناسان آموزش و پرورش ابتدایی استان همدان (سرگروه‌های آموزشی) بوده‌اند که با عنایت به عدم نمونه‌گیری، تمامی آنان، به پرسش-نامه پاسخ داده‌اند. تجزیه‌وتحلیل داده‌ها با استفاده از تحلیل سلسله‌مراتبی و به کمک نرم‌افزار Excel، انجام‌شده‌است. یافته‌ها نشان‌داد؛ از نظر کارشناسان و به ترتیب اهمیت، عوامل شاخص در ارزشیابی برنامه درسی علوم تجربی دوره ابتدایی، شامل؛ " کلیات برنامه، محتوی، اهداف برنامه، منطق برنامه، نقش معلم، فعالیت‌های یادگیری، سنجش، مواد و منابع یادگیری، مکان رخ‌داد برنامه، زمان و گروه‌بندی می‌باشند. در حوزه نشانگرهای ارزشیابی؛ در عامل کلیات برنامه درسی، نشانگرهای؛ میزان تناسب برنامه با اصول آموزش ابتدایی، توان برنامه در پرورش صلاحیت‌‌های علمی پایه و میزان تحقق اهداف برنامه، وزن بالاتری داشته‌اند هم چنین در عامل منطق برنامه و اهداف، نشانگرهای؛ تناسب اهداف برنامه با نیازهای دانش‌آموزان، تناسب برنامه با اهداف آموزش ابتدایی و هماهنگی برنامه درسی با مبانی، اصول و ساختار علوم، از وزن بالاتری برخوردار بوده‌اند. در عامل محتوی و فعالیت‌های یادگیری، نشانگرهای؛ تناسب محتوی با نیازهای یادگیری، تناسب محتوی با اهداف کلی برنامه و تمرکز راهبردهای یادگیری بر یادگیرنده، وزن بالاتری را به خود اختصاص‌دادند. در عامل نقش معلم و سنجش، نشانگرهای؛ میزان هماهنگی برنامه با نقش معلم، میزان توجه به نقش معلم در برنامه و پیش‌بینی نقش انعطاف‌پذیر برای معلم در سند برنامه، وزن بالاتری داشته‌اند. در عامل منابع یادگیری و گروه‌بندی، نشانگرهای؛ پیش‌بینی امکانات آزمایشگاهی در برنامه، پیش‌بینی نرم‌افزار و سخت‌افزارهای مورد نیاز و پیش‌بینی فعالیت‌های گروهی یادگیری، وزن بالاتری داشته‌اند هم چنین در عامل فضا و زمان، نشانگرهای؛ پیش‌بینی آزمایشگاه در برنامه، تصریح فضای اجرای برنامه به مدرسه و زمان اختصاص یافته به یادگیری، وزن بیشتری داشتند.}, keywords_fa = {ارزشیابی برنامه درسی,تحلیل سلسله مراتبی,برنامه درسی علوم دوره ابتدایی,معلم,سرگروه‌های آموزشی}, url = {https://tlr.shahed.ac.ir/article_2329.html}, eprint = {https://tlr.shahed.ac.ir/article_2329_c02f66cb83fef21c7fb9d9c8b4397cf3.pdf} }