@article { author = {zolfaghar, mohsen and mehr mohammadi, mahmood}, title = {Evaluation of Performance Quality of Humane Science Faculty Members in Payam Nour University in Procedure of Group Problem Solving Classes from Viewpoint of Students and Professors}, journal = {Teaching and Learning Research}, volume = {10}, number = {1}, pages = {1-18}, year = {2013}, publisher = {}, issn = {2345-2196}, eissn = {2345-4776}, doi = {}, abstract = { The research total goal is evaluation of performance quality of human science faculty members in Payam Nour University in procedure of group problem solving classes from viewpoint of students and professors. The research is descriptive sur-vey and its statistical population includes 150000 human science students in Payam Nour University and 320 faculty members. Krejcie and Morgan tables were applied in order to estimate number of required sample and 1980 students and 98 faculty members were selected using stratified random sampling. Data gathering tools are two structured questionnaires, supervising the dimensions and elements of class behaviors and teaching skills including components such as methodology and expertise in the subject, class management and motivational and emotional aspects of education which steps of reliability and validity determination is done and then it is used for obtaining students’ feedback in addition to the professors’ self-evaluation. The gathered data were analyzed through descriptive statistics indicators and t-tests in independent groups and bilateral variance analysis. The findings indicates that there is not meaningful difference between students’ evaluation of performance quality of faculty members based on some individual and scientific factors such as major, location of services, age, and sex from one hand, and methodology and having dominance in the subject, class management and motivational and emotional aspects of problem solving classes on the other hand. Also, findings showed that there is meaningful difference between students’ evaluation of performance quality of faculty members and faculty members’ self-evaluation in all factors. It means that faculty members have evaluated themselves in a higher level while students did not believe this.}, keywords = {quality,Faculty member,Group problem solving,Payam Nour}, title_fa = {ارزیابی کیفیت عملکرد اعضای هیئت علمی رشته‌های علوم انسانی دانشگاه پیام‌نور از دید دانشجویان و استادان در فرایند کلاس‌های رفع اشکال گروهی}, abstract_fa = {هدف کلی پژوهش، ارزیابی کیفیت عملکرد اعضای هیئت علمی رشته‌های علوم انسانی دانشگاه پیام‌نور از دید دانشجویان واستادان در فرایند کلاس‌های رفع اشکال گروهی بوده ‌است. روش تحقیق، توصیفی از نوع پیمایشی بوده و جامعه آماری پژوهش، شامل؛ 150 هزار نفر از دانشجویان رشته‌های علوم انسانی دانشگاه پیام نور و نیز 320 نفر عضو هیئت علمی دانشگاه بوده‌اند.به منظور برآورد تعداد نمونه مورد نیاز از جدول کرجسی و مورگان استفاده و به کمک روش نمونه‌گیری طبقه‌ای تصادفی 1980 نفر از دانشجویان و نیز 98 نفر از اعضای هیئت علمی انتخاب شدند. ابزار گردآوری د اده‌ها، دو پرسش‌نامه محقق‌ساخته، ناظر بر ابعاد و عناصر رفتارهای کلاسی و مهارت‌های تدریس شامل مؤلفه‌های؛ روش تدریس و تسلط بر موضوع، مدیریت کلاس و جنبه‌های انگیزشی و عاطفی فرایند آموزش- یادگیری بوده که مراحل تعیین روایی و پایایی در آن‌ها انجام و سپس جهت کسب نظرات دانشجویان به علاوه خود ارزیابی استادان، استفاده شده‌است. داده‌های گرد‌‌آوری شده با استفاده از شاخص‌های آمار توصیفی و آزمون‌های؛  tدر گروه‌های مستقل و تحلیل واریانس دو طرفه، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‌های پژوهش حاکی از آن است که، بین ارزیابی دانشجویان از کیفیت عملکرد اعضای هیئت علمی برحسب برخی عوامل شخصی و علمی، شامل؛ رشته تحصیلی، محل خدمت، سن و جنس ازیک‌سو و نیز روش تدریس و تسلط بر موضوع درس، مدیریت کلاس و رعایت جنبه‌های انگیزشی و عاطفی کلاس‌های رفع اشکال ازسوی‌دیگر، تفاوت معنی‌دار وجودندارد؛ ‌‌‌‌‌‌هم‌چنین نتایج پژوهش، نشان داد؛ بین ارزیابی دانشجویان از کیفیت تدریس اعضای هیئت علمی و خودارزیابی اعضای هیئت علمی در تمامی عوامل، تفاوت معنی‌دار وجوددارد بدین معنا که اعضای هیئت علمی، خود را در سطحی بالاتر مورد ارزیابی قرارداده‌اند درحالی‌که دانشجویان، چنین باوری نداشته‌اند.}, keywords_fa = {کیفیت,عضو هیئت علمی,رفع اشکال گروهی,پیام نور}, url = {https://tlr.shahed.ac.ir/article_2326.html}, eprint = {https://tlr.shahed.ac.ir/article_2326_25faeca114d17cfb17fa523dbfa4205a.pdf} }