@article { author = {Abili, Kh. and Faraji Dehsorkhi, H. and Shateri, K. and Youzbashi, A.R.}, title = {Surveying Relation between Social Asset and Tendency to Innovation among Staffs of University of Tehran}, journal = {Teaching and Learning Research}, volume = {8}, number = {2}, pages = {79-90}, year = {2011}, publisher = {}, issn = {2345-2196}, eissn = {2345-4776}, doi = {}, abstract = {The main feature of current era is change and organizations cannot evade innovation in order to answer contemporary changes and challenges. This fact absorbs management science researchers and managers' interest to social asset theory as a key and effective factor in improvement of organization performance level and creation of competitive advantage. This study surveys the relation between social asset and its dimensions (structural, relational, and perceptional) and tendency towards innovation, and also determines relative share of each dimension in prediction of tendency to innovation. Research methodology was descriptive- correlation type. Statistical population was all of staffs of University of Tehran, 308 persons were selected as the sample. In order to collect the data, two structured questionnaires (social asset and tendency to innovation) were used. Descriptive and deductive statistical methods such as correlation analysis and step-by-step regression analysis were applied for data analysis. Results showed that there is meaningful and positive relation between social asset and its dimensions on one hand, and tendency to innovation on the other hand.Also, structural and relational dimensions of social asset predict tendency to innovation while perceptional aspect cannot be an appropriate one for prediction of innovation trend.}, keywords = {Social asset,Structural dimension,Relational dimension,Perceptional dimension,Innovation,Tendency to innovation,University of Tehran}, title_fa = {بررسی رابطه سرمایه اجتماعی و تمایل به نوآوری در کارکنان دانشگاه تهران}, abstract_fa = {مشخصه اصلی عصر حاضر، تغییر است و سازمان‌ها برای این که بتوانند به تغییرات و چالش‌های معاصر، پاسخ دهند، ناگزیر از نوآوری هستند. این واقعیت علاقه مدیران و محققان علوم مدیریتی را به تئوری سرمایه اجتماعی به عنوان عامل کلیدی و بالقوه مؤثر در ارتقاء سطح عملکرد سازمان و خلق مزیت رقابتی، جلب کرده است. پژوهش حاضر به بررسی رابطه بین سرمایه اجتماعی و ابعاد آن (ساختاری، رابطه‌ای و شناختی) با تمایل به نوآوری و هم چنین تعیین سهم نسبی هر یک از این ابعاد در پیش بینی تمایل به نوآوری، پرداخته است. روش پژوهش از نوع توصیفی- همبستگی بوده و جامعه آماری شامل کلیه کارکنان دانشگاه تهران می‌باشند که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی، 308 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. به منظور گردآوری داده‌ها از دو پرسشنامه محقق ساخته؛ 1) سرمایه اجتماعی و 2) تمایل به نوآوری استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از روش‌های آماری توصیفی و استنباطی چون؛ تحلیل همبستگی و تحلیل رگرسیون گام به گام استفاده گردید. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده‌ها نشان داد که؛ بین سرمایه اجتماعی و ابعاد آن، با تمایل به نوآوری در سازمان رابطه مثبت و معنادار وجود دارد هم چنین ابعاد رابطه‌ای و ساختاری سرمایه اجتماعی تمایل به نوآوری را پیش بینی می‌نمایند و بعد شناختی سرمایه اجتماعی، نمی تواند پیش بینی کننده مناسبی برای تمایل به نوآری در سازمان باشد.}, keywords_fa = {سرمایه اجتماعی,بعد ساختاری,بعد رابطه ای,بعد شناختی,نوآوری,تمایل به نوآوری,دانشگاه تهران}, url = {https://tlr.shahed.ac.ir/article_2304.html}, eprint = {https://tlr.shahed.ac.ir/article_2304_58cd95c3e16d9c10d2108b52e22b0c21.pdf} }