@article { author = {شواخی, علیرضا and بختیار نصر آبادی, حسنعلی and محمودی, سیروس}, title = {}, journal = {Teaching and Learning Research}, volume = {8}, number = {1}, pages = {235-250}, year = {2010}, publisher = {}, issn = {2345-2196}, eissn = {2345-4776}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {تحلیل و ارزیابی نظریه‌های شناخت و حقیقت در استقلال یا تلفیق پارادایم‌های تحقیق تربیتی}, abstract_fa = {نفوذ تحقیق کیفی به عرصه‌ی تحقیقات تربیتی، منجر به مجادله‌ها و چالش‌های جدی در خصوص صلاحیت‌ روش‌های کمی و کیفی در دستیابی به شناخت و حقیقت شده است. انتخاب و انجام روش تربیتی از سوی محقق، به میزان آشنایی وی با شناخت، حقیقت و نظریه‌های مختلفی که تاکنون برای آن‌ها ارایه گردیده، وابسته است. هدف مقاله حاضر، معرفی، نقد و ارزیابی نظریه‌های شناخت - بنیادی و غیربنیادی، نظریه‌های حقیقت - سنّتی و معاصر و نیز پس از آن، شایستگی‌های روش‌های کمی و کیفی است. ارتباط پارادایم‌های تحقیق تربیتی با نظریه‌های شناخت و حقیقت و امکان توجیه‌پذیری استقلال یا تلفیق پارادایم‌ها در عرصه‌ی تعلیم و تربیت با روش تحلیلی، بررسی شده است. استدلال شده که تأیید محض به استقلال یا تأکید صرف بر تلفیق، با قطعیت کامل، قابل دفاع نبوده و هر کدام از این رویکردها یا تلفیق آن‌ها با رعایت معیارهای تلفیق، می‌تواند به طور نسبی، یاریگر محقق تربیتی در نایل شدن به شناخت و حقیقت باشد. نشان داده شده که در برخی موضوعات اجتماعی و تربیتی، رویکرد کیفی یا تلفیقی می تواند به طور مؤثرتری، عمل نماید.}, keywords_fa = {شناخت,حقیقت,تحقیق تربیتی,پارادایم,استقلال,تلفیق,جهان فیزیکی,جهان انسانی}, url = {https://tlr.shahed.ac.ir/article_2265.html}, eprint = {https://tlr.shahed.ac.ir/article_2265_a20b472cbfcfce4cf2f360f675728d6e.pdf} }