@article { author = {Roodbari,, Z. and Hosseinchari, M.}, title = {Investigating the Mediatory Role of Learning Styles in the Relationships between Personality Factors and Academic Achievement}, journal = {Teaching and Learning Research}, volume = {7}, number = {2}, pages = {55-64}, year = {2010}, publisher = {}, issn = {2345-2196}, eissn = {2345-4776}, doi = {}, abstract = { The aim of the present study was investigating the mediatory role of learning styles in the relationships between personality factors and academic achievement. A sample of 403 high school students (204 boys and 199 girls) was selected through multi-stage cluster sampling in Jiroft. Participants completed NEO-PI-R and Learning Styles Inventory. Data were analyzed using path analysis. The results showed that “openness” can predict academic achievement both the participants directly and indirectly (with mediation of abstract conceptualization learning style). “Conscientiousness” can predict this through abstract conceptualization. More over, “Extroversion” can also be a predictor of academic achievement through active experimentation. The present study had following applications and pedagogical implications: (a) Considering moderator variables is necessary. (b) The relationships of these variables with regard to sex, age, and field of study should be examined. (c) The teaching methods should conform to the students’ learning styles. (d) The students should be informed of their learning styles to handle their own learning better than before.}, keywords = {Learning styles,Big five factors,Academic Achievement,High School Students,path analysis}, title_fa = {بررسی نقش واسطه‌گری سبک‌های یادگیری در رابطه بین ویژگی‌های شخصیتی و پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان دبیرستانی}, abstract_fa = {  هدف این پژوهش تعیین نقش واسطه‌گری سبک‌های یادگیری بین ویژگی‌های شخصیتی و پیشرفت تحصیلی است. نمونه‌ای مشتمل بر 403 نفر (204 پسر و 199 دختر) از دانش‌آموزان دبیرستانی شهر جیرفت، به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چند مرحله‌ای انتخاب، و به عنوان مشارکت‌کنندگان در پژوهش مورد بررسی قرار گرفتند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه پنج عامل بزرگ شخصیت، و سبک‌های یادگیری کُلب بود. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از تحلیل مسیر استفاده شد. نتایج نشان داد که بازبودن در تجربه علاوه بر اثر مستقیم و مثبت بر پیشرفت تحصیلی، به واسطه شیوه یادگیری مفهوم‌سازی انتزاعی نیز اثر مثبتی بر پیشرفت تحصیلی دارد. وظیفه‌مداری به واسطه مفهوم‌سازی انتزاعی و برون‌گرایی به واسطه شیوه یادگیری آزمایشگری فعال، به صورت مثبتی پیشرفت تحصیلی را پیش‌بینی می‌کنند. ضرورت در نظر گرفتن متغیرهای واسطه‌ای؛ بررسی الگوی روابط بین متغیرهای پژوهش در گروه‌های سنی، رشته‌های تحصیلی، و خرده فرهنگ‌های مختلف به تفکیک جنسیت؛ پیشنهاد اصلاح الگوهای آموزشی در جهت متناسب‌سازی آموزش با سبک‌های یادگیری و آگاه ساختن دانش‌آموزان از سبک‌های یادگیری خود از مهم‌ترین کاربردها و مضامین مطرح شده در پرتو یافته‌های پژوهش حاضر بودند.}, keywords_fa = {سبک‌های یادگیری,پنج عامل شخصیت,پیشرفت تحصیلی,دانش‌آموزان,تحلیل مسیر}, url = {https://tlr.shahed.ac.ir/article_2236.html}, eprint = {https://tlr.shahed.ac.ir/article_2236_23e3ea06c6d51548e8b519c0fdd7b9f3.pdf} }