@article { author = {Akhtari, T.}, title = {Secondary School Students Attitude Towards Arabic Language}, journal = {Teaching and Learning Research}, volume = {4}, number = {1}, pages = {45-56}, year = {2006}, publisher = {}, issn = {2345-2196}, eissn = {2345-4776}, doi = {}, abstract = {The primary aim of the present research is to study the attitude of (first, second and third grade) high school students in Tehran province schools towards Arabic language. secondly, the effort is also taken to find out the relation ship (if any) between sex and different “Educational and training” regions. There fore, first an attitude questionnaire was prepared based on the specialists’ points of view, then it was administered to 372 students (192 girls and 180 boys) The results indicated that the students, both girls and boys, had negative attitude towards Arabic language moreover, the fin digs showed a significant relationship between grade and sex, considered individually, and the attitude. However, there was significant relationship or interaction among sex, grade, the educational region and the attitude toward Arabic language}, keywords = {Arabic language,Students,Attitude}, title_fa = {بررسـی نگـرش دانـش‌آمـوزان دبیرستان‌های شهر تهران به درس عربی و عوامل مرتبط با آن}, abstract_fa = {هدف اساسی پژوهش کنونی، در گام نخست، مطالعه نوع نگرش دانش‌آموزان پایه اول، دوم و سوم دبیرستان‌های دولتی شهر تهران به درس زبان عربی بوده و در گام دوم، تأثیر جنسیت، پایه‌های تحصیلی و مناطق آموزش و پرورش بر این نگرش نیز مورد بررسی قرار گرفته است. بدین خاطر، در آغاز ساخت نگرش‌سنج مربوط بر اساس نظر متخصصین و مطالعه اولیه بر روی 372 دانش‌آموز (192 دختر و 180 پسر) انجام شده است. پس از پالایش و آماده‌سازی نگرش‌سنج بر مبنای ویژگی‌های روان سنجی، مرحله اصلی تحقیق بر روی 1085 آزمودنی (535 پسر و 560 دختر) پی گرفته شده است. نتایج به دست آمده بیانگر نگرش منفی دانش‌آموزان به درس عربی است. این امر در مناطق آموزش و پرورش، پایه‌های تحصیلی، و دختران و پسران مشابه بوده است. یافته‌های دیگر، نشانگر تأثیر منطقه آموزش و پرورش بر نوع نگرش دانش‌آموزان است، این در حالی است که پایه‌های تحصیلی و جنسیت به تنهایی تأثیری بر نوع نگرش دانش‌آموزان نداشته است، هر چند باید توجه کرد که تعامل جنسیت با پایه‌های تحصیلی و منطقه آموزش و پرورش، نشانگر تأثیر تعاملی متغیرهای یاد شده بر نوع نگرش دانش‌آموزان بوده است.}, keywords_fa = {نگرش,زبان عربی,دانش‌آموز}, url = {https://tlr.shahed.ac.ir/article_2197.html}, eprint = {https://tlr.shahed.ac.ir/article_2197_73de5abfa0b31cc3182e116736053b77.pdf} }