@article { author = {Izadi, S. and Mohammadzadeh Edmolaee, R.}, title = {A Study of Relationship between Learning Styles, Personality Charac-teristics and Academic Performance}, journal = {Teaching and Learning Research}, volume = {5}, number = {2}, pages = {15-28}, year = {2008}, publisher = {}, issn = {2345-2196}, eissn = {2345-4776}, doi = {}, abstract = {This paper mainly attempts to investigate the relationship between learning styles, personality characteristics and the academic performance of high school students in the Eastern Bandpay of Babol township. This research is a survey research. Using a multiple stage sampling, 200 students were chosen. Applying Kolb Learning Style Inventory and NEO Five Factor Inventory, the main variables of this survey were assessed. Academic performance was defined by the students’ (grade) average. Using some statistical techniques such as, multiple regression and correlational coefficient, data was analyzed. The findings of this research showed a significant relationship between learning styles and academic performance. The findings also indicate that each type of learning styles has a significant relationship with personal characteristics. Furthermore, the results of multiple regression regarding learning styles and personality traits with academic performance revealed that the best predicator variables for students academic performances among four styles of learning and personality traits were conscientiousness and abstract conceptualization and active experimentation respectively.}, keywords = {Learning styles,personality characteristics,academic performance,Students}, title_fa = {بررسی رابطه سبک‌های یادگیری، ویژگی‌های شخصیتی و عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان}, abstract_fa = {هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه سبک های یادگیری، ویژگی‌های شخصیتی وعملکرد تحصیلی دانش‌آموزان سال اول دبیرستان‌های بندپی شرقی شهرستان بابل است. روش پژوهش در تحقیق حاضر، از نوع همبستگی است. نمونه شامل 210 نفر از دانش‌آموزان بوده است، که به روش نمونه‌گیری چند مرحله‌ای از بین جامعه مورد نظر انتخاب شدند. برای سنجش متغیرهای مورد نظر از پرسشنامه سبک‌های یادگیری کلب و آزمون شخصیتی نئو استفاده شد. در این پژوهش معدل دانش‌آموزان، ملاک عملکرد تحصیلی در نظر گرفته شد. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از روش‌های آماری ضریب همبستگی و رگرسیون چند متغیری استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که، بین سبک های یادگیری و ویژگی‌های شخصیتی دانش‌آموزان با عملکرد رابطه معنادار وجود دارد و هر کدام از سبک های یادگیری با ویژگی شخصیتی خاصی رابطه دارد. همچنین، نتایج تحلیل رگرسیون چند متغیری در مورد رابطه سبک‌های یادگیری و ویژگی‌های شخصیتی با عملکرد تحصیلی به روش مرحله‌ای نشان داد که بهترین متغیرهای پیش بین برای عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان از بین چهار سبک یادگیری و پنج ویژگی شخصیتی به ترتیب، ویژگی شخصیتی وجدانی بودن و سبک‌های یادگیری مفهوم سازی انتزاعی و آزمایش‌گری فعال است.}, keywords_fa = {سبک‌های یادگیری,ویژگی‌های شخصیتی,عملکردتحصیلی,دانش‌آموزان}, url = {https://tlr.shahed.ac.ir/article_2182.html}, eprint = {https://tlr.shahed.ac.ir/article_2182_69e558a91691f0703ccd2cee9d424ab0.pdf} }