@article { author = {Sobhaninejad, M. and Homaei, R.}, title = {Work Culture Attitude in Junior High School Textbooks: A Content Analysis}, journal = {Teaching and Learning Research}, volume = {3}, number = {2}, pages = {1-20}, year = {2006}, publisher = {}, issn = {2345-2196}, eissn = {2345-4776}, doi = {}, abstract = { This research aimed to determine the extent to which junior high school textbooks have paid attention to the different components of work, culture and the three dimensions of the work culture attitude (cognitive, emotional and behavioral). To this aim, the effort is taken to answer seven major questions. The research method was descriptive content analysis and the research society was the junior high school textbooks published during the academic year 2002-2003.  Among junior high school textbooks fifteen books related to technology, social science, Islamic culture(religious teachings), Persian literature and experimental science of the first, second, and the third grades were selected through objective sampling. The research instrument was the researcher made content analysis checklist. Research findings analyzed based on descriptive and analytic statistics criteria, are as follows:  1) Among Junior high school textbooks, vocational textbooks referred to work culture 171 times, but in 31 percent of the times all aspects of the work culture attitude were taken into consideration. This trend in social science books showed 316 times and %41, in experimental science books 45 times and %78, in Islamic culture and religions teaching and in Persian Literature textbooks there were 30, and 32 references to the cognitive aspect of work culture where as no attention was made to other aspects (emotional and behavioral).   2) Among the three grades, the textbooks of the first grade had 206 references to the work culture, and in only 30% of the cases all aspects of work culture were taken into consideration. In second textbooks, 245 references and only 68.5%, and in third grade textbooks 146 references were observed and 39%.  3) In all junior high school textbooks, 597 references to the cognitive aspect of work culture, 389 references (65.1%) to the emotional aspect and 217 references (36.3%) to the behavioral aspect were observed. Among the above references to the cognitive aspects, 226 references (37.8%) were direct and 367 references (60.9%) were indirect. Among the components, the vocational safety and hygiene with 132 and group cooperation with 112 references had the highest references and the participation in performing the tasks, honesty in performing the task components, and committed criticism with only one reference each component had the lowest references.}, keywords = {Attitude,Work culture,Textbook,Content Analysis,junior high school}, title_fa = {میزان توجه به نگرش فرهنگ کار در کتاب‌های‌‌درسی‌‌دوره راهنمایی کشور}, abstract_fa = {در این پژوهش با هدف تحلیل میزان توجه کتاب‌های درسی دوره راهنمایی کشور به انواع مؤلفه‌های فرهنگ کار و ابعاد سه‌گانه نگرش مذکور (شناختی، عاطفی و رفتاری) شش سؤال اصلی پژوهش مورد بررسی واقع شده است. پژوهش حاضر توصیفی و از نوع تحلیل محتوا و جامعه پژوهش نیز کلیه کتاب‌های درسی دوره راهنمایی تحصیلی چاپ سال 82-81 بوده است. از جامعه مذکور پانزده کتابِ آموزش حرفه و فن، تعلیمات اجتماعی، فرهنگ اسلامی (تعلیمات دینی)، ادبیات فارسی و علوم تجربی پایه‌های اول، دوم و سوم (جمعاً 15 کتاب) با روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شده است. ابزار اندازه‌گیری، چک‌لیست تحلیل محتوای محقق ساخته بوده و یافته‌های پژوهش نیز با بهره‌گیری از شاخص آماری توصیفی و استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. عمده‌ترین یافته‌ها ی پژوهش از این قرار است:1. در مجموعه کتاب‌های دوره راهنمایی به ترتیب در کتاب حرفه و فن از 171 مرتبه توجه به مؤلفه‌های فرهنگ کار، تنها در 31 درصد موارد به همه ابعاد نگرش فرهنگ کار توجه شده است. فرایند مذکور در کتاب‌های تعلیمات اجتماعی از 316 مرتبه توجه تنها در 41 درصد و در کتاب‌های علوم‌تجربی از 45 مرتبه توجه فقط در 78 درصد موارد بوده است. در کتاب‌های فرهنگ اسلامی و تعلیمات دینی و همچنین فارسی به ترتیب 30 و 32 مرتبه به بُعد شناختی مؤلفه‌های فرهنگ کار توجه شده و به سایر ابعاد نگرش مذکور(عاطفی و رفتاری) توجه نشده است.2. فرایند مذکور براساس سه پایه تحصیلی بیانگر آن است که در کتاب‌های پایه اول دوره راهنمایی از 206 مرتبه توجه به مؤلفه‌های فرهنگ کار، تنها در30 درصد موارد، در کتاب‌های پایه دوم از 245 مرتبه توجه در 5/68 درصد موارد و در کتاب‌های پایه سوم از 146 مرتبه توجه تنها در 39 درصد موارد به‌طور کامل به همه ابعاد نگرش فرهنگ کار توجه شده است.3. در مجموع کتاب‌های دوره راهنمایی، 597 مرتبه به بُعد شناختی نگرش فرهنگ کار، 389 مرتبه (1/65 درصد) به بُعد عاطفی و 217 مرتبه (3/36 درصد) به بُعد رفتاری نگرش مذکور توجه شده که در این راستا226 مرتبه از توجهات شناختی (8/37 درصد) اشاره مستقیم و 367 مرتبه (9/60 درصد) اشاره غیرمستقیم بوده است. مؤلفه‌های رعایت بهداشت و ایمنی حرفه‌ای (132 مرتبه) و همدلی و همکاری گروهی (112 مرتبه) دارای بیش‌ترین توجه و مؤلفه‌های مشارکت در انجام فعالیت‌ها، صداقت در انجام کارها و ارائه انتقادات سازنده با یک مرتبه دارای کم‌ترین توجه بوده‌اند.}, keywords_fa = {نگرش,فرهنگ کار,کتاب درسی,محتوا,تحلیل محتوا,دوره راهنمایی}, url = {https://tlr.shahed.ac.ir/article_2155.html}, eprint = {https://tlr.shahed.ac.ir/article_2155_9ad0a3c0f0939a3d9e6388f26a3c3046.pdf} }