@article { author = {Abedi, A. and Oreizy, H.R. and Sobhaninezhad, M.}, title = {Academic Achievement Motivation and Personality Traits}, journal = {Teaching and Learning Research}, volume = {3}, number = {1}, pages = {29-38}, year = {2005}, publisher = {}, issn = {2345-2196}, eissn = {2345-4776}, doi = {}, abstract = { The present research aimed to study the relationship between academic achievement motivation and personality traits of high school students in Isfahan city as well as determining the degree to which each personality variable influences the students' academic achievement. To this aim, 180 students, among Isfahan city high school students were randomly selected and studied. Some of the findings indicated that among the personality variables related to academic achievement motivation, the following were influential to the extent stated below: psychological hardiness 28%, self efficacy 21%, endogen values 18%, internal locus of control 16%, and self esteem 16%.}, keywords = {Academic achievement motivation,Personality traits,High school,Students}, title_fa = {بررسی رابطه بین انگیزش پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان دوره متوسطه شهر اصفهان با ویژگی‌های شخصیتی آنان}, abstract_fa = { پژوهش حاضر تحت عنوان؛ بررسی رابطه بین انگیزش پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان دوره متوسطه شهر اصفهان با ویژگی‌های شخصیتی آنان به‌دنبال تعیین رابطه و سهم نسبی انواع متغیرهای شخصیتی در تبیین انگیزش پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان بوده است. به همین منظور180 نفر نمونه با روش طبقه‌ای متناسب با حجم و تصادفی ساده از بین جامعه دانش‌آموزان دوره متوسطه شهر اصفهان انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفته‌اند. بخشی از نتایج به‌دست آمده حاکی از آن است که از بین عوامل شخصیتی مرتبط با انگیزش پیشرفت تحصیلی، سر سختی روان‌شناختی (28 درصد)، خود ـ اثربخشی (21 درصد)، ارزش‌های درون‌زاد (18 درصد)، منبع کنترل درونی (16 درصد) و عزت‌نفس (16 درصد)، تبیین‌کننده انگیزش پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان دوره متوسطه شهر اصفهان بوده‌اند.}, keywords_fa = {انگیزش پیشرفت تحصیلی,ویژگی‌های شخصیتی,دوره متوسطه,دانش‌آموزان}, url = {https://tlr.shahed.ac.ir/article_2145.html}, eprint = {https://tlr.shahed.ac.ir/article_2145_5cd9abfdccc73f69383579dd3f24a78b.pdf} }