@article { author = {Ghareghani, Yaghoob and سیف, دیبا}, title = {Prediction of math anxiety on metacognitive beliefs among gifted high school students}, journal = {Teaching and Learning Research}, volume = {15}, number = {1}, pages = {1-9}, year = {2020}, publisher = {}, issn = {2345-2196}, eissn = {2345-4776}, doi = {10.22070/tlr.2020.2516}, abstract = {The purpose of the present study was to investigate the relationship between dimensions of metacognition beliefs and mathematics anxiety among gifted high-school students. To this end, 183 high school students (96boys, 87girls) were selected purposive sampling method as gifted by Otis Intelligence Test (students with IQ above 120) and participated in this study. Math Anxiety Scale and Metacognitive Beliefs Questionnaire, were used as measurement instruments. Their validity of these instruments revealed through factor analysis and reliability with Cronbach's alpha coefficient were obtained. The results showed acceptable internal consistency of these instruments. Analysis of the data by calculating the Pearson correlation coefficient and multiple regression analysis was performed. Results showed significant correlations between metacognition dimensions and mathematical anxiety dimensions. Multiple regression analysis revealed that the negative beliefs about worry concerning uncontrollability and danger predicted of mathematics course anxiety, mathematics test anxiety, worriness about mathematics, and cognitive confidence predicted of mathematics course anxiety and cognitive self-consciousness predicted of negative affect about mathematics. The most powerful predictor of math anxiety among gifted students was negative beliefs about thoughts concerning uncontrollability and danger. Also based on the results, gender was predictors of mathematics test anxiety. In general, this study showed that by increasing the negative metacognitive beliefs, math anxiety increases. Implicitly by The above findings change in the assessment and negative beliefs gifted students and provide alternative strategies to deal with negative beliefs.}, keywords = {Metacognition,Mathematics Anxiety,Gifted}, title_fa = {پیش‌بینی ابعاد اضطراب ریاضی بر مبنای باورهای فراشناختی در میان دانش‌آموزان تیزهوش دبیرستانی}, abstract_fa = {هدف پژوهش حاضر پیش‌بینی ابعاد اضطراب ریاضی بر مبنای باورهای فراشناختی در میان دانش‌آموزان تیزهوش دبیرستانی بود. بدین منظور از بین 928 نفر دانش آموز دبیرستانی جامعه پژوهش، تعداد 183 نفر دانش‌آموز (87 دختر و 96پسر) با روش نمونه‌گیری هدفمند طی آزمون هوشی اوتیس (هوشبهر 120 و بالاتر) انتخاب شدند. از مقیاس اضطراب ریاضی و پرسشنامه باورهای فراشناختی به عنوان ابزارهای پژوهش استفاده شد. روایی ابزارها از طریق تحلیل عاملی و پایایی آن‌ها به وسیله محاسبه ضریب آلفای کرونباخ، به‌دست آمد. نتایج حاکی از روایی و پایایی قابل قبول ابزارها بود. تحلیل داه‌ها به کمک محاسبه ضریب همبستگی گشتاوری پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه صورت گرفت. نتایج نشان داد؛ بین ابعاد باورهای فراشناختی و ابعاد اضطراب ریاضی، همبستگی معنادار وجود دارد. نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد؛ باورهای منفی درباره کنترل‌ناپذیری افکار و خطر، می‌تواند ابعاد اضطراب درس ریاض، اضطراب امتحان ریاضی و نگرانی درباره عملکرد ریاضی را تبیین نماید همچنین اطمینان شناختی اضطراب درس ریاضی و خودآگاهی شناختی، بعد احساس منفی در باره ریاضی را تبیین می‌کند. قوی‌ترین پیش‌بینی‌کننده ابعاد اضطراب ریاضی در میان دانش‌آموزان تیزهوش، بعد باورهای منفی درباره کنترل‌ناپذیری افکار و خطر بود. جنسیت از عوامل پیش‌بینی‌کننده اضطراب امتحان ریاضی بود. پژوهش نشان داد؛ با افزایش باورهای فراشناختی منفی، اضطراب ریاضی نیز افزایش می‌یابد. کاربست یافته‌های فوق، ایجاد تغییر در ارزیابی‌ها و باورهای منفی دانش‌آموزان تیزهوش و فراهم ساختن راهبردهای جانشینی برای مقابله با باورهای منفی است.}, keywords_fa = {فراشناخت,اضطراب ریاضی,تیزهوش}, url = {https://tlr.shahed.ac.ir/article_2516.html}, eprint = {https://tlr.shahed.ac.ir/article_2516_5c74597c25873ae5f9b0513d6b5d04cd.pdf} } @article { author = {آزادای‌خواه, مجبوبه and Talepasand, Siavash and کیان ارثی, فرحناز}, title = {Testing Multidimensional and Hierarchical Model of School Motivation Questionnaire}, journal = {Teaching and Learning Research}, volume = {15}, number = {1}, pages = {11-22}, year = {2020}, publisher = {}, issn = {2345-2196}, eissn = {2345-4776}, doi = {10.22070/tlr.2020.2517}, abstract = {Abstract Objective: One of the theories that motivation into a multi-objective model considers, Mayer's theory of personal investment. This theory is a useful framework for evaluating multi-dimensional and hierarchical nature of goal provides the motivation. The aim of this study is to investigate a multi-dimensional and hierarchical structure of achievement goal orientation. Methods: The population consisted of all high school students in Shiraz who were enrolled in school year 91-90. The sample of 850 students (420 boys, 415 girls) was selected using random sampling. All participants completed questionnaires of school motivation. First-order and higher-order models were tested using confirmatory factor analysis. Finding: Confirmatory factor analysis results indicated that the data with a model of eight first-order factors with four second-order factors are a better fit. Reliability analysis using Cronbach's alpha showed that seven factor, task, effort, competition, social power, social concern, praise have an internal consistency. First-order correlation range was 0.26 (Homework - social power and social concerns - praise) to 0.62 (task-effort). Conclusion: The findings of the study provide a strong theoretical structure and a tool for future research in school motivation. Theoretical and practical implications of the findings were discussed.}, keywords = {Multidimensional model hierarchy of motivation,Confirmatory factor analysis,School Motivation}, title_fa = {آزمون مدل چندبعدی و سلسله مراتبی پرسشنامه انگیزش مدرسه}, abstract_fa = {یکی از نظریه‌هایی که انگیزش را به صورت مدل هدف چندگانه در نظر می‌گیرد،  نظریه سرمایه‌گذاری شخصی مائر است. این نظریه چار چوب مفیدی برای ارزیابی ماهیت چندبعدی و سلسله مراتبی هدف‌های انگیزش، فراهم می‌آورد. هدف مطالعه حاضر بررسی ساختار چندبعدی و سلسله مراتبی جهت‌گیری هدف پیشرفت بود. جامعه آماری دانش‌آموزان دوره متوسطه شهر شیراز بودند. نمونه‌ای به حجم 835 دانش‌آموز (420 پسر، 415 دختر) با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی چندمرحله‌ای، انتخاب شد. شرکت‌کنندگان پرسشنامه انگیزش مدرسه را تکمیل کردند. مدل‌های مرتبه اول و مرتبه‌های بالاتر با روش تحلیل عامل تاییدی آزمون شدند. نتایج تحلیل عامل تاییدی نشان داد؛ داده‌ها با مدل مبتنی بر هشت عامل مرتبه اول با چهار عامل مرتبه دوم برازش مناسب‌تری دارند. تحلیل اعتبار با روش آلفای کرونباخ نشان داد؛ هفت عامل تکلیف (0.7)، تلاش (0.8)، رقابت (0.81)، قدرت اجتماعی (0.84)، نگرانی اجتماعی (0.78)، تمجید (0.83) و جایزه گرفتن (0.89) ، هماهنگی درونی مناسب دارند. دامنه همبستگی بین عامل‌های مرتبه یکم از 0.26 (تکلیف – قدرت اجتماعی و نگرانی اجتماعی – جایزه گرفتن) تا 0.62 ( تکلیف – تلاش) بود. یافته‌های پژوهش ساختار نظری قوی و یک ابزار برای پژوهش‌های آتی حوزه انگیزش مدرسه، فراهم می‌کند.  }, keywords_fa = {مدل چندبعدی,سلسله مراتب انگیزش,تحلیل عامل تاییدی,انگیزش مدرسه}, url = {https://tlr.shahed.ac.ir/article_2517.html}, eprint = {https://tlr.shahed.ac.ir/article_2517_94d0e8bd667dafa9acb49cf7815b1c32.pdf} } @article { author = {فریدی, محمدرضا and سید عباس‌زاده, میرمحمد and حسنی, محمد and قلاوندی, حسن and سبحانی‌نژاد, مهدی}, title = {Designing a Model for Readiness Assessment of Higher Education Institutions to Become a Third Generation University, a Case study}, journal = {Teaching and Learning Research}, volume = {15}, number = {1}, pages = {23-41}, year = {2020}, publisher = {}, issn = {2345-2196}, eissn = {2345-4776}, doi = {10.22070/tlr.2020.2518}, abstract = {The formation of third-generation universities (or entrepreneurial and innovative universities) is a necessity. Hence, the recognition of factors and indicators of this university can help to transform the current situation of higher education institutions and universities into dynamic third-generation universities and by this recognitin universities can know better their strengths and weaknesses. Due to the new concepts introduced in academic literature, such as the globalization and internationalization of education, the commercialization of academic ideas, the participation of universities in the employment of their graduates; this study aimed to provide a model for assessing the readiness of higher educational institutions to become a third-generation university. Using the existing literature and utilizing the views of the experts in the field of university entrepreneurship, the conceptual framework of the research was designed. Based on this, a questionnaire with 79 items was made to collect data. The statistical population of the study was 227 faculty members in six faculties of Shahed University. At least 140 items were counted according to the Morgan table and 182 questionnaires were collected by random sampling method. Since the assurance of the normalization of data and the adequacy of the number of samples are two basic assumptions for using factor analysis, these two indicators were initially investigated. The score of 061/0 of the Kolmogorov-Smirnov test shows the normal distribution of data and based on the results of the KMO test (with a score of0.925    and a score of 15489.1799   of Bartlett's test, it can be said that the adequacy of the sample was confirmed for a factor analysis. The exploratory factor analysis revealed that the value of the specific factor for each factor load for the first factor was 34.141, the second factor was 6.203, the third factor was 24.07, the fourth factor 802.2, the fifth factor 067.2 the sixth factor is 830/1, and the seventh factor is 522.1, the eighth factor is1.400. In total, the total variance explained these factors explained 692/70% of the variance of 76 items. At the end, the results showed that Shahed University was ready to become a third-generation university. In the indicators of goals and mission, management and leadership, the characteristics of entrepreneurship of teachers, characteristics of entrepreneurship of staff and students; the status quo was desirable. More attention needs to be paid to indicators of internal and structural units, c relationship with industries, financial institutions, commercialization andinternationalization of education.}, keywords = {Third Generation University,Institute of Higher Education,Entrepreneurial and Innovative University}, title_fa = {ارائه مدلی برای سنجش آمادگی مؤسسات آموزش عالی برای تبدیل شدن به دانشگاه نسل سوم (نوآور و کارآفرین)}, abstract_fa = {اجتناب‌ناپذیری شکل‌گیری سریع دانشگاه‌های نسل سوم (نوآور و کارآفرین) زمینه‌ساز پژوهش در جهت شناخت عوامل و شاخص‌های دانشگاه فوق، شده است. پژوهش در راستای مفاهیم جدید راه یافته به ادبیات دانشگاهی ازجمله؛ جهانی و بین‌المللی شدن آموزش، تجاری‌سازی ایده‌های دانشگاهی و مشارکت دانشگاه‌ها در اشتغال دانش‌آموختگان، مترصد ارائه مدلی برای سنجش آمادگی موسسه های آموزش عالی برای تبدیل شدن به دانشگاه نسل سوم، بوده است. براساس چارچوب مفهومی مستخرج از ادبیات نظری و با بهره‌گیری از پرسشنامه، دیدگاه اعضای هیات علمی گردآوری شد. حسب آزمون‌های آماری، کفایت نمونه جهت انجام تحلیل عاملی مورد تأئید قرار گرفت. تحلیل عاملی اکتشافی نشان داد؛ مقدار ارزش ویژه برای عامل اول 34.416، عامل دوم 6.203، عامل سوم 5.247، عامل چهارم 2.802، عامل پنجم 2.067، عامل ششم 1.830، عامل هفتم 1.522 و عامل هشتم 1.400 بوده است. در مجموع کل واریانس تبیین شده عوامل 70.692 درصد از واریانس 76 گویه را تبیین نمود. نتایج به دست آمده در خصوص وضعیت آمادگی مطالعه مورد، برای تبدیل شدن به دانشگاه نسل سوم، نشان داد؛ در شاخص‌های اهداف و رسالت، مدیریت و رهبری، ویژگی‌های کارآفرینی اساتید، ویژگی‌های کارآفرینی کارکنان و دانشجویان وضعیت مطلوب است و در خصوص شاخص‌های واحدهای داخلی و ساختار، ارتباط با صنایع، تجاری‌سازی و بین‌المللی شدن آموزش، تلاش مضاعف ضروری است.  }, keywords_fa = {دانشگاه نسل سوم,مؤسسات آموزش عالی,دانشگاه کارآفرین و نوآور}, url = {https://tlr.shahed.ac.ir/article_2518.html}, eprint = {https://tlr.shahed.ac.ir/article_2518_639df88d0a25595daffd450758093754.pdf} } @article { author = {مطهری‌نژاد, حسین and جهانگرد, حمیده}, title = {Constructing and Validating the Teachers’ Professional Competence Evaluation Instrument}, journal = {Teaching and Learning Research}, volume = {15}, number = {1}, pages = {43-53}, year = {2020}, publisher = {}, issn = {2345-2196}, eissn = {2345-4776}, doi = {10.22070/tlr.2020.2519}, abstract = {The current research was aimed mainly at constructing and validating the teachers’ professional competence evaluation instrument through descriptive correlational research method. The statistical population consisted of all primary school teachers employed by the city of Kerman’s board of education in the year 2015 – 2016. Participants of the study included 300 teachers selected via cluster sampling. The instrument of evaluating the teachers’ professional competence was constructed with 60 items based on the theoretical framework and the literature review. Initially, the fundamental factors of the instrument were recognized through exploratory factor analysis, then by means of confirmatory factor analysis, factor structure of the instrument was confirmed. The ultimate instrument had 30 items including three factors of programming for teaching, professional ethics and responsibility, and resource management. The Cronbach’s alpha coefficient for fundamental factors were measured as 0.86, 0.92 and 0.90, respectively. The item and composite reliability characteristics also showed the appropriate reliability of the instrument. In addition to exploratory and confirmatory factor analyses, the convergent and discriminant validities’ results showed the instrument to have sufficiently good validity. Finally, it is suggested that this instrument could be used to evaluate the teachers’ professional competence.}, keywords = {Professional competence,Teachers,instrument construction,validation,Education}, title_fa = {ساخت و اعتباریابی ابزار سنجش شایستگی حرفه‌ای معلمان}, abstract_fa = {هدف پژوهش ساخت و اعتباریابی ابزار سنجش شایستگی حرفه‌ای معلمان بود. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه پژوهش کلیه معلمان دوره ابتدایی مدارس شهر کرمان بودند که از میان آنان نمونه‌ای به حجم 300 نفر با استفاده از روش نمونه‌گیری خوشه‌ای انتخاب شدند. ابزار سنجش شایستگی حرفه‌ای معلمان بر اساس مبانی نظری و پیشینه پژوهش با 60 گویه ساخته شد. ابتدا از طریق تحلیل عاملی اکتشافی، عامل‌های زیربنایی ابزار شناسایی و سپس با استفاده از تحلیل عاملی تائیدی، ساختار عاملی ابزار مورد تائید قرار گرفت. ابزار نهایی 30 گویه دارد که شامل سه عامل؛ برنامه‌ریزی برای آموزش، اخلاق و مسئولیت حرفه‌ای و مدیریت منابع است. ضریب آلفای کرونباخ برای عامل‌های زیربنایی به ترتیب 0.86، 0.92 و 0.90 به‌دست آمد. شاخص‌های پایایی گویه و پایایی مرکب بیانگر پایایی مناسب ابزار است. علاوه بر تحلیل عاملی اکتشافی و تائیدی، نتایج روایی همگرا و تفکیکی نیز نشان دادند که ابزار از روایی قابل قبول برخوردار است. سرانجام، نتیجه‌گیری شد که این ابزار می‌تواند جهت سنجش شایستگی حرفه‌ای معلمان، مورد استفاده قرار گیرد.  }, keywords_fa = {شایستگی حرفه‌ای,معلمان,ساخت ابزار,اعتباریابی,آموزش و پرورش}, url = {https://tlr.shahed.ac.ir/article_2519.html}, eprint = {https://tlr.shahed.ac.ir/article_2519_54c4f3df9d5fb3467f0f0eead0748f16.pdf} } @article { author = {Hasankhani, Hosein and Asadian, Sirous}, title = {Effectiveness of guidance teachers on students’ achievement among Shahed and Isargar guidance school student in scatter plot in West Azerbaijan province}, journal = {Teaching and Learning Research}, volume = {15}, number = {1}, pages = {55-65}, year = {2020}, publisher = {}, issn = {2345-2196}, eissn = {2345-4776}, doi = {10.22070/tlr.2020.2520}, abstract = {This study examined the effectiveness of guidance teachers on students’ achievement among Shahed and Isargar guidance school student in scatter plot in West Azerbaijan province in. This research method is causal-comparative. The study population consisted of all 270 Shahed and Isargar students in scatter plot in West Azerbaijan province and all 305 Shahed and Isargar students studying in guidance schools in the province and 540 non-Shahed and Isargar students of normal schools. The sample volume is 30 people per group. It should be noted that Cluster and simple random sampling methods have been used in this study according to the terms of population. To unify statistical samples (Students of scatter plot) and control groups (non-Shahed students and students studying in Shahed schools), Raven IQ test is used. In addition, economic class was considered in random their assignment. Standardized tests of academic achievement education have been used as data collection toll in this study. Information collected in this research were analyzed using descriptive and inferential statistics such as T test and correlation coefficient. The findings showed that student achievement at regular schools is significantly higher than Shahed students in the scatter plot. Also there is no significant differences between student achievement in scatter plot in Arabic, math, science and English. There is no significant difference between the grades of Arabic, science and English of male and female students in scatter plot, but academic performance of female students in mathematics was higher than male.}, keywords = {guide teachers,educational attainment,Shahed and Isargar students,scatter plot}, title_fa = {اثربخشی معلمان راهنما در پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان شاهد و ایثارگر طرح پراکنده استان آذربایجان غربی}, abstract_fa = {هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی معلمان راهنما در پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان شاهد و ایثارگر طرح پراکنده استان آذربایجان غربی بود. روش پژوهش علی- مقایسه‌ای است. جامعه آماری پژوهش؛ کلیه دانش‌آموزان شاهد و ایثارگر طرح پراکنده استان آذربایجان غربی به تعداد 270 نفر، کلیه دانش‌آموزان شاهد و ایثارگر مشغول به تحصیل در مدارس شاهد استان به تعداد 305 و 540 نفر از دانش‌آموزان غیرشاهد مدارس عادی بوده است. حجم نمونه شامل 30 نفر از هر گروه و روش‌ نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای و تصادفی ساده است. برای یکسان‌سازی افراد نمونه آماری (دانش‌آموزان شاهد طرح پراکنده) با گروه‌های گواه (دانش‌آموزان غیر شاهد و دانش‌آموزان شاهد و ایثارگر مشغول به تحصیل در مدارس شاهد) از آزمون هوش ریون، استفاده شد ضمن این که در گمارش تصادفی افراد طبقه اقتصادی آنان مد نظر قرار گرفت. ابزار جمع‌آوری داده‌، آزمون‌های استاندارد پیشرفت تحصیلی آموزش و پرورش بود. تحلیل داده با استفاده از شاخص های توصیفی و آزمون T انجام شد. نتایج نشان داد؛ پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان مدارس عادی به طور معنی‌دار بیشتر از دانش‌آموزان شاهد طرح پراکنده است. اختلاف معنادار بین پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان طرح پراکنده در دروس عربی، ریاضی، علوم و زبان انگلیسی وجود ندارد. تفاوت معنادار بین نمرات دروس عربی، علوم و زبان انگلیسی دانش‌آموزان دختر و پسر طرح پراکنده وجود ندارد اما در درس ریاضی عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان دختر بالاتر از دانش‌آموزان پسر است.  }, keywords_fa = {طرح پراکنده,معلم راهنما,پیشرفت تحصیلی,دانش‌آموزان شاهد و ایثارگر}, url = {https://tlr.shahed.ac.ir/article_2520.html}, eprint = {https://tlr.shahed.ac.ir/article_2520_cca376a896539826df94f7bdef94f9fb.pdf} } @article { author = {Sobhaninejad, Mahdi and Najafi, Hassan and جعفری هرندی, رضا}, title = {An Analysis of the Status of the Basic Components of Citizenship Education in Social Studies Textbook at Elementary Schools}, journal = {Teaching and Learning Research}, volume = {15}, number = {1}, pages = {67-78}, year = {2020}, publisher = {}, issn = {2345-2196}, eissn = {2345-4776}, doi = {10.22070/tlr.2020.2521}, abstract = {The present paper aims to investigate the amount of attention paid to the basic components of citizenship education in social studies textbooks in elementary schools. It adopts an applied approach with a descriptive research method and content analysis. The population consists of four elementary schools social studies textbook in 2017-2018 academic year. With regard to the nature of the subject of the study and limitations of the population, no statistical sampling was carried out and all the population was considered as a sample. The measurement tools were content analysis log. The results have been studied using descriptive statistics and Shannon entropy analysis. The major findings of this study suggest that: 1. after reviewing the documents related to citizenship education, five basic components, i.e. active participation, accountability and commitment, criticize and criticism, law-abiding, and patriotism has been recognized. 2. the basic component of citizenship education are considered a total of 298 times, 82, 55, 89, 72 time being observed in the textbooks of the third, fourth, fifth and sixth grades, respectively. 3. Among the investigated components, accountability and commitment with information load of 0.992 and significance coefficient of 0.21 and patriotism with information load of 0.908 and significance coefficient of 19.2 received the most and the least attention, respectively.}, keywords = {citizenship education,Social Studies Textbooks,Primary Level,Content Analysis,Shannon Entropy Analysis}, title_fa = {تحلیل جایگاه مؤلفه‌های اساسی آموزش شهروندی در محتوای کتاب‌های درسی مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی}, abstract_fa = {ه‍دف‌ پ‍ژوه‍ش‌ ح‍اض‍ر ب‍ررس‍ی‌ م‍ی‍زان‌ ت‍وج‍ه‌ ب‍ه‌ مؤلفه‌های اساسی آموزش شهروندی در محتوای ک‍ت‍اب‌ه‍ای‌ درسی مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی است. روش پژوهش توصیفی از نوع تحلیل محتوا و رویکرد آن نیز کاربردی می‌باشد. جامعه پژوهشی شامل چهار عنوان کتاب درسی مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی در سال تحصیلی 97-1396 می‌باشد که با توجه به ماهیت موضوع پژوهش و محدودیت جامعه آماری از نمونه‌گیری صرف نظر شده و کل جامعه آماری به عنوان نمونه در نظر گرفته شده‌اند. ابزار اندازه‌گیری سیاهه تحلیل محتوا بوده و نتایج پژوهش با استفاده از شاخص‌های آمار توصیفی در فرایند تحلیلی آنتروپی شانون، مورد بررسی قرار گرفته‌اند. ع‍م‍ده‌ت‍ری‍ن‌ ی‍اف‍ت‍ه‌ه‍ای‌ پ‍ژوه‍ش‌ بیانگر آن است که:1. از مجموع بررسی مدارک و مستندات مرتبط با آموزش شهروندی، پنج مؤلفه اساسی مشارکت فعال، مسئولیت‌پذیری و تعهد، انتقادگری و انتقادپذیری، قانون‌مداری و وطن دوستی احصاء شده است. 2. در م‍ج‍م‍وع‌ 298 مرتبه به مؤلفه‌های اساسی آموزش شهروندی توجه شده است که میزان فراوانی آن در کتاب‌های درسی پایه‌های سوم، چهارم، پنجم و ششم به ترتیب 82، 55، 89، 72 می‌باشد. 3. در بین مؤلفه‌های مورد بررسی مسئولیت‌پذیری و تعهد با میزان بار اطلاعاتی 0.992 و ضریب اهمیت 0.21 بیش‌ترین و وطن‌دوستی با میزان بار اطلاعاتی 0.908 و ضریب اهمیت 19.2 کم‌ترین توجه را به خود اختصاص داده‌اند.  }, keywords_fa = {آموزش شهروندی,کتاب‌های درسی مطالعات اجتماعی,دوره ابتدایی,تحلیل محتوا,آنتروپی شانون}, url = {https://tlr.shahed.ac.ir/article_2521.html}, eprint = {https://tlr.shahed.ac.ir/article_2521_742e7aa0f0cbb4469211fde1379e21f3.pdf} } @article { author = {فضلعلی‌زاده, رضا and باقرزاده خداشهری, فروغ}, title = {Analysis and comparison of the components of the curriculum and teaching - learning process and artistic perspective Paulo Freire and Henry Giroux}, journal = {Teaching and Learning Research}, volume = {15}, number = {1}, pages = {79-94}, year = {2020}, publisher = {}, issn = {2345-2196}, eissn = {2345-4776}, doi = {10.22070/tlr.2020.2522}, abstract = {This article introduces the educational approach is based on critical theory. This study has sought to rely on the views of Paulo Freire and Henry Giroux and artistic elements and components of curriculum, teaching - learning extraction, analyzed, and compared to. In this paper we critically examine and compare the philosophical foundations of education, educational goals, method of education, the role of teachers and students, Education, Educational Evaluation and Paulo Freire and Henry Giroux view has been. Based on qualitative research method - is adaptive. Educational implications of the similarities and differences between critical education and Paulo Freire and Henry Giroux been mentioned, and they are listed at the end of each review.consolidation of hidden curriculum is dominated training teachers as intellectuals are transformational. Concepts of freedom, criticism, transformation, enlightenment, reason and act based speculative theory of the forms. Education as critical thinkers and Paulo Freire and Henry Giroux analyzes presented in terms of educational institutions and settings, and control theory such as education, critical awareness, reproduction theory, resistance theory, education, border, hidden curriculum and training have devised liberation in contemporary educational discourse are abundant}, keywords = {Curriculum,Components of the teaching - learning,critical theory,Freire,Giroux}, title_fa = {بررسی و مقایسه عناصر برنامه درسی و مولفه‌های یاددهی – یادگیری از دیدگاه پائولو فریره و هنری ژیرو}, abstract_fa = {هدف پژوهش حاضر معرفی دیدگاه‌های تربیتی مبتنی بر نظریه انتقادی است. تحقیق درصدد است با تکیه بر دیدگاه‌های پائولو فریره و هنری ژیرو، عناصر برنامه درسی و مولفه‌های یاددهی – یادگیری را استخراج، تحلیل و مقایسه نماید. مقاله به بررسی و مقایسه؛ مبانی فلسفی آموزش و پرورش انتقادی، اهداف تربیتی، روش تربیتی، نقش معلم و دانش‌آموز، محتوای آموزشی و ارزشیابی از دیدگاه فریره و ژیرو پرداخته است. روش  تحقیق کیفی مبتنی بر شیوه تحلیلی - تطبیقی با اتکاء بر مدل جرج بردی است. تشابه و تفاوت دلالت‌های تربیتی تعلیم و تربیت انتقادی فریره و ژیرو  مورد اشاره قرار گرفته و در پایان نقد هریک آورده شده است. نتایج نشان داد؛ فریره به تعلیم و تربیت انتقادی مرتبط با توسعه آگاهی انتقادی توجه می‌کند و روش آموزش طرح مساله را برای رسیدن به هدف پیشنهاد می‌کند و ژیرو ادعا می‌کند که آموزش و پرورش ذاتا روندی سیاسی دارد و مدارس از طریق برنامه درسی پنهان، سلطه آموزشی را تحکیم و معلمان به عنوان روشنفکران تحول‌آفرین، محسوب می شوند. مقوله‌های؛ رهایی، نقد، دگرگونی، روشنگری، خرد و عمل متفکرانه محور نظریه‌پردازی‌های آن‌ها را تشکیل می‌دهد. متفکران تعلیم و تربیت انتقادی چون فریره و ژیرو با ارائه تحلیل‌هایی درباره موسسه‌ها و موقعیت‌های آموزشی، اصطلاحات و نظریه‌هایی مانند؛ سلطه آموزشی، آگاهی انتقادی، نظریه بازتولید، نظریه مقاومت، تعلیم و تربیت مرزی، برنامه درسی پنهان و تعلیم و تربیت رهایی‌بخش را ابداع کرده‌اند که در گفتمان‌های تربیتی معاصر به وفور یافت می شود.  }, keywords_fa = {برنامه درسی,مولفه‌های یاددهی – یادگیری,نظریه انتقادی,فریره,ژیرو}, url = {https://tlr.shahed.ac.ir/article_2522.html}, eprint = {https://tlr.shahed.ac.ir/article_2522_53eeb193139af6f45f052b6617e1201b.pdf} } @article { author = {شکاری, عباس and احمدآبادی آرانی, نجمه}, title = {Introduction to the teachings of the transcendental paradigm in the process of teaching-learning and its critique}, journal = {Teaching and Learning Research}, volume = {15}, number = {1}, pages = {95-104}, year = {2020}, publisher = {}, issn = {2345-2196}, eissn = {2345-4776}, doi = {10.22070/tlr.2020.2523}, abstract = {The purpose of this study is to study the teachings of the transcendental paradigm in the process of teaching-learning and its critique. In order to achieve the purpose of the research, three methods of conceptual, inference and critical analysis have been used to analyze and critique the foreman paradigm. Findings of the research indicate that meta-text instead of oral text emphasizes written text and, as a new paradigm, acquires diverse experiences, the possibility of exchanging ideas and discussing various teaching methods in education. .... can have a facilitating role This paradigm in the field of knowledge learning and development has implications such as passing the traditional epistemic system in the learning-learning process, encouraging the learner to construct meaning through dialectical dialogue, the conceptual representation of the learner, access and better information retrieval in learning, the production of boundaries New to Knowledge, Opportunities for Explore-Based Learning, Changes in Classroom Space But in this paradigm, there are also challenges that can be addressed, including deconstruction in the learning-learning process, the passage from reading to writing, relativism, pluralism, and the uncertainty in the field of educational research}, keywords = {meta-text,teaching and learning,learning-learning process,post-structuralism,critique}, title_fa = {درآمدی بر آموزه‌های پارادایم فرامتن در فرایند یاددهی - یادگیری و نقد آن}, abstract_fa = {هدف پژوهش حاضر، درآمدی بر آموزه‌های پارادایم فرامتن در فرایند یاددهی - یادگیری و نقد آن است. برای نیل به هدف پژوهش از سه روش؛ تحلیل مفهومی، استنتاجی و انتقادی به منظور تحلیل و نقد پارادایم فرامتن، استفاده شده است. یافته‌های پژوهش نشان داد؛ فرامتن به جای متن شفاهی، متن نوشتاری را مورد تأکید قرار داده و به عنوان پارادایم جدید با کسب تجربه‌های متنوع، امکان تبادل نظر و گفتگو و نمایان شدن روش‌های متنوع تدریس در تعلیم و تربیت، می‌تواند نقش تسهیل‌گری داشته باشد. این پارادایم در عرصه یادگیری و تحول دانشی، دارای دلالت‌هایی چون؛ عبور از نظام معرفتی سنتی در فرایند یاددهی - یادگیری، ترغیب یادگیرنده به ساختن معنا از راه گفتگوی دیالکتیکی، امکان بازنمایی مفهومی برای یادگیرنده، دسترسی و بازیابی بهتر اطلاعات در یادگیری، تولید مرزهای نو برای دانش و فرصت‌هایی برای یادگیری مبتنی بر کاوش و تغییرات در فضای کلاسی می‌باشد. اما در این پارادایم، چالش‌هایی نیز دیده می‌شود که شامل؛ ساخت‌زدایی در فرایند یاددهی - یادگیری، گذر از مهارت خواندن به سوی نوشتن، نسبیت محوری و کثرت‌گرایی، فضای بی‌تعین در عرصه پژوهش‌های تربیتی، توده‌واری و نا اصیل‌شدن فراگیران است.  }, keywords_fa = {فرامتن,تعلیم وتربیت,فرایند یاددهی - یادگیری,پساساختارگرایی,نقد}, url = {https://tlr.shahed.ac.ir/article_2523.html}, eprint = {https://tlr.shahed.ac.ir/article_2523_2046275ed1957a4210d83e3467b9a7af.pdf} }