@article { author = {Reshvanloo, T. F. and Hejazi, E.}, title = {The Relationships among the Perceived Parenting Styles, Academic Motivation and Academic Achievement in High School Students}, journal = {Teaching and Learning Research}, volume = {7}, number = {2}, pages = {1-14}, year = {2010}, publisher = {}, issn = {2345-2196}, eissn = {2345-4776}, doi = {}, abstract = { The aim of the present study was to investigate the relationships among perceived parenting styles (involvement, autonomy-support, and warmth), academic motivation and academic achievement. 337 Junior high school students (177 males and 160 females) were selected with multi-stage random sampling in Bojnourd. Then they completed 2 scales: the “Academic Motivation Scale” (AMS), and the “Perception of Parents Scale” (POPS). Multiple regressions were used to analyze the data. In sum, the results indicated that maternal involvement and father’s warmth predicted intrinsic motivation, identical regulation and academic achievement subscales. Father’s support of autonomy predicted intrinsic motivation for understanding and for experiencing stimulation and academic achievement. However, maternal support of autonomy, maternal warm behavior and father’s involvement can not predict the academic motivation and academic achievement. Mother’s and father’s parenting styles had different effects on males and females.}, keywords = {Perception of parenting styles,Autonomy support,Involvement,Warmth,Academic motivation,Academic Achievement,Sexual differences}, title_fa = {ارتباط ادراک از سبک فرزندپروری والدین با انگیزش تحصیلی و پیشرفت تحصیلی در دانش‌آموزان دبیرستانی}, abstract_fa = {هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه ادراک از سبک‌های فرزندپروری والدین (درگیری، حمایت از خودمختاری و گرمی) با انگیزش تحصیلی و پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان است. به این منظور تعداد 337 دانش‌آموز (177 پسر و 160 دختر) کلاس سوم ریاضی دبیرستان‌های شهر بجنورد با روش نمونه‌گیری تصادفی چند مرحله‌ای انتخاب شدند و دو مقیاس انگیزش تحصیلی (AMS) و مقیاس ادراک شیوه والدین (POPS) را کامل کردند. از رگرسیون چند متغیری برای تحلیل داده‌ها استفاده شد. در مجموع نتایج نشان داد که درگیری مادر و گرمی پدر خرده مقیاس‌های انگیزش درونی، تنظیم همانندسازی شده و پیشرفت تحصیلی را پیش‌بینی می‌کنند. حمایت پدر از خودمختاری انگیزش درونی برای فهمیدن، انگیزش درونی برای تجربه تحریک و پیشرفت تحصیلی را پیش‌بینی می‌کند. حمایت مادر از خودمختاری، گرمی مادر و درگیری پدر نمی‌تواند انگیزش تحصیلی و پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان را پیش‌بینی کند. تأثیرات سبک‌های فرزندپروری مادر و پدر بر انگیزش تحصیلی دختران و پسران متفاوت بود.}, keywords_fa = {ادراک از سبک فرزندپروری والدین,حمایت از خودمختاری,درگیری,گرمی,انگیزش تحصیلی,پیشرفت تحصیلی,تفاوت‌های جنسیتی}, url = {https://tlr.shahed.ac.ir/article_2229.html}, eprint = {https://tlr.shahed.ac.ir/article_2229_e3dcfb4c30bfd192a794ef5f1ab007b1.pdf} } @article { author = {Mirkamali,, S.M. and Hayat,, A.S. and Noruzy,, A. and Jarahi,, N.}, title = {The Correlation of “Psychological Empowerment’, with “Job Satisfaction” and “Organizational Commitment” in University Employees}, journal = {Teaching and Learning Research}, volume = {7}, number = {2}, pages = {15-30}, year = {2010}, publisher = {}, issn = {2345-2196}, eissn = {2345-4776}, doi = {}, abstract = { The relationship of different dimensions of “Psychological empowerment” (meaning full ness, impact, self-determination and competence) with “Job satisfaction” and “Organizational commitment” was studied among university employees. For this purpose, 156 employees (72 males and 84 females) were selected through classified random sampling and based on “Kokran” formula. The instruments were “Spritzer’s psychological Empowerment Measure” “Kendal, Smith and Hulin’s Job Descriptive Index” and “Allen and Meyer’s Organizational Commitment Scale”, the reliability of which were explored and confirmed through Cronbach’s alpha. Pearson’s correlation coefficient and Multiple Regression Tests were used to analyze the data gathered from the employees of Tehran University. The results indicated that the “Psychological empowerment” and its subscales had positive correlation with organizational commitment (p < 0.01). In addition, significant relationship was found between “psychological empowerment” and the two organizational commitment factors, i.e, affective commitment and normative commitment. (p < 0.01). However, no significant difference was observed between “Psychological empowerment” and “Continuance commitment”. The findings of multiple regression test revealed that the subscales of meaningfulness (0.45), self-determination (0.36) and competence (0.23) contributed significantly to the prediction of job satisfaction. Moreover, meaningfulness (0.30) and self-determination (0.31) predicted the organizational commitment. }, keywords = {Empowerment,Psychological empowerment,job satisfaction,Organizational commitment}, title_fa = {بررسی رابطه توانمندسازی روان‌شناختی با رضایت شغلی و تعهد سازمانی در میان کارکنان دانشگاه تهران}, abstract_fa = {  تحقیق حاضر با هدف «بررسی رابطه توانمندسازی روان‌شناختی با رضایت شغلی و تعهد سازمانی در میان کارکنان دانشگاه تهران» به روش توصیفی- تحلیلی صورت گرفته است. جامعه آماری تحقیق (2731) نفر از کارکنان دانشگاه تهران بود، که تعداد 156 نفر (72 نفر مرد و 84 نفر زن) از آنها به روش نمونه‌گیری طبقه‌ای متناسب با حجم و براساس فرمول کوکران انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش شامل پرسشنامه‌های توانمند‌سازی روان‌شناختی اسپریتزر، پرسشنامه رضایت شغلی اسمیت، کندال و هولین و همچنین پرسشنامه تعهد سازمانی آلن و می‌یر می‌باشند که پایایی آنها از طریق ضریب آلفای کرنباخ مورد تأیید قرار گرفت. جهت تحلیل داده‌ها از آزمون‌های همستگی پیرسون و رگرسیون گام به گام استفاده گردید. نتایج آزمون همبستگی پیرسون حاکی از آن است که توانمندسازی روان‌شناختی و زیر مقیاس‌های آن یعنی معناداری، خود تعیینی، شایستگی و تأثیر با رضایت شغلی رابطه مثبت و معناداری در سطح (01/. p < ) داشته و به غیر از مؤلفه شایستگی دیگر مؤلفه‌های توانمند‌سازی روان‌شناختی با تعهد سازمانی نیز رابطه مثبت و معناداری داشتند. علاوه براین، بین توانمندسازی روان‌شناختی با دو مؤلفه تعهد سازمانی یعنی تعهد عاطفی و تعهد هنجاری نیز رابطه معناداری در سطح(01/.> p ) مشاهده گردید و توانمندسازی روان‌شناختی تنها با مؤلفه تعهد مستمر رابطه معنادار پیدا نمی‌کند. در نهایت، نتایج تحلیل رگرسیون گام به گام نیز گویای این امر بود که به ترتیب زیر مقیاس‌های معناداری (45/.)، خود تعیینی (36/.) و شایستگی (23/.)، در پیش‌بینی رضایت شغلی سهم داشتند و همچنین مؤلفه معناداری (30/.) و خود تعیینی (31/.) سهم در پیش‌بینی تعهد سازمانی کارکنان داشتند.}, keywords_fa = {توانمندسازی,توانمندسازی روان‌شناختی,رضایت شغلی,تعهد سازمانی}, url = {https://tlr.shahed.ac.ir/article_2230.html}, eprint = {https://tlr.shahed.ac.ir/article_2230_f07373c5d758f871762f7fd7663ea7ed.pdf} } @article { author = {Ekrami, M.}, title = {Assessing the “Value” System of the Professors and Students in Shahed University}, journal = {Teaching and Learning Research}, volume = {7}, number = {2}, pages = {31-44}, year = {2010}, publisher = {}, issn = {2345-2196}, eissn = {2345-4776}, doi = {}, abstract = { The present study attempts to improve the “value” system of Shahed University students at various theological, economical, political, social, artistic and religious levels. For this purposes 242 students and 50 instructors were randomly selected and responded to 45 statements of Allport’s et al. Questionnaire (SOV), for which the validity and reliability were confirmed. The findings revealed that in the instructors’ “values” system, the scientific criteria had the highest ranking, while the political, economical, artistic, social and religious values had lower ranks, respectively. Moreover, in the students’ “value” system, economical, political, scientific, artistic, social and religious values were considered more significant, respectively. There was no significant difference between gender and all values except for the scientific value which was more important to male students than females.  The order of importance of values were political, economical to female students, political, scientific, artistic, social and religious values were of greater importance to male students. No significant relationship was observed between the students’ values structure and their residential status or field of study.}, keywords = {Values system,Professors,Students,Theoretical,Economical,Artistic,Social,Political and Religious Values}, title_fa = {ارزیابی نظام ارزش‌های اساتیدو دانشجویان در دانشگاه شاهد}, abstract_fa = {  پژوهش حاضر با هدف ارتقای سطح نظام ارزش‌های موردنظر در دانشجویان از طریق تعیین نظام ارزش‌های دانشجویان و اساتید شاهد در هر یک از سطوح نظری، اقتصادی، هنری، اجتماعی، سیاسی، و مذهبی انجام گرفت. در گروه نمونه مورد مطالعه تعداد 242 نفر از دانشجویان و 50 نفر از اساتید دانشگاه شاهد انتخاب، و پرسشنامه 45 ماده‌ای مطالعه ارزش‌های آلپورت، ورنون و لیندزی ( SOV ) پس از برآورد اعتبار، روی دو گروه اساتید و دانشجویان اجرا گردید. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد در نظام ارزش‌های اساتید، ارزش علمی بالاترین و ارزش‌های سیاسی، اقتصادی، هنری، اجتماعی و مذهبی به ترتیب در رتبه‌های دوم تا ششم قرار دارد. نظام ارزش‌های کل دانشجویان شاهد به ترتیب ارزش اقتصادی، سیاسی، علمی، هنری، اجتماعی، و مذهبی است. ارزش علمی در دانشجویان پسر بیش از دانشجویان دختر و در ارزش‌های دیگر تفاوت معنا‌دار مشاهده نگردید. نظام ارزش‌های دانشجویان دختر شاهد به ترتیب ارزش‌های سیاسی، اقتصادی، علمی، هنری، مذهبی، اجتماعی، و نظام ارزش‌های پسر شاهد به ترتیب ارزش‌های اقتصادی، سیاسی، علمی، هنری، اجتماعی و مذهبی است. بین نظام ارزش‌های دانشجویان با رشته تحصیلی و اسکان آنان رابطه معنادار مشاهده نگردید.  }, keywords_fa = {نظام ارزش‌ها,اساتید,دانشجویان,ارزش‌های نظری,اقتصادی,هنری,اجتماعی,سیاسی و مذهبی}, url = {https://tlr.shahed.ac.ir/article_2232.html}, eprint = {https://tlr.shahed.ac.ir/article_2232_4953abe85be58d63eb37af92cd7e4006.pdf} } @article { author = {Safari, Y. and Marzoghi, R.}, title = {The Effect of Metacognitive Based Education on Student’s Educational Achievement and Metacognitive Awareness in Science Curriculum of Guidance Schools}, journal = {Teaching and Learning Research}, volume = {7}, number = {2}, pages = {45-54}, year = {2010}, publisher = {}, issn = {2345-2196}, eissn = {2345-4776}, doi = {}, abstract = { The purpose of this paper is to study the effect of metacognitive-based education on student’s educational achievement and metacognitive awareness in science curriculum of guidance schools. The research method was quasi-experimental. The statistical population was 8271 students from Shiraz guidance schools. The statistical sample comprised of 8 classes including 228 students chosen by cluster random sampling. They were assignment to the experimental (111) and control (117) groups. The data collection tools were: The Metacognitive Awareness Inventory and Educational Achievement Test. The validity and reliability of these tools were examined and validated. To analyse the data, the descriptive statistics (mean and standard deviation), T.test and analysis of variance were used. The results indicated that the educational achievement, mean scores and metacognitive awareness in the experimental group was significantly higher than that of control group (p < 0.001). In addition, the level of metacognitive awareness of the experimental group was significantly higher than that of control group (p < 0.001). There were significant differences between the experimental and the control groups of metacognitive awareness with regard to sex (p < 0.001). However, their educational achievements did not show significant differences. Furthermore, the scores of both groups for metacognitive and inferential questions were significantly different. (p < 0.001)}, keywords = {Metacognition,Metacognitive education,Metacognitive awareness,Guidance school,Educational achievement}, title_fa = {مطالعه تجربی بررسی میزان تأثیر آموزش به شیوه فراشناختی بر عملکرد تحصیلی و آگاهی‌های فراشناختی دانش‌آموزان در برنامه درسی علوم دوره راهنمایی}, abstract_fa = {هدف مطالعه حاضر، بررسی تجربی میزان تأثیر آموزش به شیوه فراشناختی بر عملکرد تحصیلی و آگاهی‌های فراشناختی دانش‌آموزان در درس علوم دوره راهنمایی بود. بدین منظور،از میان 8271 نفر جامعه آماری، تعداد 8 کلاس شامل 228 نفر از دانش‌آموزان پایه سوم دوره راهنمایی ناحیه 4 آموزش و پرورش شهر شیراز به روش تصادفی خوشه‌ای انتخاب و در گروه‌های آزمایشی (تعداد 111) و گواه (تعداد 117) قرار داده شدند. ابزار جمع‌آوری اطلاعات، پرسشنامه بررسی آگاهی‌های فراشناختی و آزمون پیشرفت تحصیلی بود که در جامعه آماری اعتباریابی شد. یافته‌ها نشان داد که میانگین نمرات پیشرفت تحصیلی و میزان آگاهی‌های فراشناختی گروه آزمایشی به شکل معناداری از گروه گواه بیشتر بود (001/0p < ). بین عملکرد تحصیلی گروه آزمایشی و گروه گواه با توجه به جنسیت آنها تفاوت معناداری وجود نداشت. اما بین آگاهی‌های فراشناختی فراگیران با توجه به جنسیت آنها تفاوت معنادار بود (001/0p < ). همچنین بین میانگین نمرات گروه آزمایشی و گواه در سؤالات فراشناختی و سؤالات استنباطی تفاوت معناداری وجود داشت (001/0p < ). اما در مورد سؤالات حافظه‌ای این تفاوت معنادار نبود.}, keywords_fa = {فراشناخت,آموزش فراشناختی,آگاهی‌های فراشناختی,دوره راهنمایی تحصیلی,پیشرفت تحصیلی}, url = {https://tlr.shahed.ac.ir/article_2234.html}, eprint = {https://tlr.shahed.ac.ir/article_2234_0378c413029fb40930f4c9a95c920900.pdf} } @article { author = {Roodbari,, Z. and Hosseinchari, M.}, title = {Investigating the Mediatory Role of Learning Styles in the Relationships between Personality Factors and Academic Achievement}, journal = {Teaching and Learning Research}, volume = {7}, number = {2}, pages = {55-64}, year = {2010}, publisher = {}, issn = {2345-2196}, eissn = {2345-4776}, doi = {}, abstract = { The aim of the present study was investigating the mediatory role of learning styles in the relationships between personality factors and academic achievement. A sample of 403 high school students (204 boys and 199 girls) was selected through multi-stage cluster sampling in Jiroft. Participants completed NEO-PI-R and Learning Styles Inventory. Data were analyzed using path analysis. The results showed that “openness” can predict academic achievement both the participants directly and indirectly (with mediation of abstract conceptualization learning style). “Conscientiousness” can predict this through abstract conceptualization. More over, “Extroversion” can also be a predictor of academic achievement through active experimentation. The present study had following applications and pedagogical implications: (a) Considering moderator variables is necessary. (b) The relationships of these variables with regard to sex, age, and field of study should be examined. (c) The teaching methods should conform to the students’ learning styles. (d) The students should be informed of their learning styles to handle their own learning better than before.}, keywords = {Learning styles,Big five factors,Academic Achievement,High School Students,path analysis}, title_fa = {بررسی نقش واسطه‌گری سبک‌های یادگیری در رابطه بین ویژگی‌های شخصیتی و پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان دبیرستانی}, abstract_fa = {  هدف این پژوهش تعیین نقش واسطه‌گری سبک‌های یادگیری بین ویژگی‌های شخصیتی و پیشرفت تحصیلی است. نمونه‌ای مشتمل بر 403 نفر (204 پسر و 199 دختر) از دانش‌آموزان دبیرستانی شهر جیرفت، به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چند مرحله‌ای انتخاب، و به عنوان مشارکت‌کنندگان در پژوهش مورد بررسی قرار گرفتند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه پنج عامل بزرگ شخصیت، و سبک‌های یادگیری کُلب بود. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از تحلیل مسیر استفاده شد. نتایج نشان داد که بازبودن در تجربه علاوه بر اثر مستقیم و مثبت بر پیشرفت تحصیلی، به واسطه شیوه یادگیری مفهوم‌سازی انتزاعی نیز اثر مثبتی بر پیشرفت تحصیلی دارد. وظیفه‌مداری به واسطه مفهوم‌سازی انتزاعی و برون‌گرایی به واسطه شیوه یادگیری آزمایشگری فعال، به صورت مثبتی پیشرفت تحصیلی را پیش‌بینی می‌کنند. ضرورت در نظر گرفتن متغیرهای واسطه‌ای؛ بررسی الگوی روابط بین متغیرهای پژوهش در گروه‌های سنی، رشته‌های تحصیلی، و خرده فرهنگ‌های مختلف به تفکیک جنسیت؛ پیشنهاد اصلاح الگوهای آموزشی در جهت متناسب‌سازی آموزش با سبک‌های یادگیری و آگاه ساختن دانش‌آموزان از سبک‌های یادگیری خود از مهم‌ترین کاربردها و مضامین مطرح شده در پرتو یافته‌های پژوهش حاضر بودند.}, keywords_fa = {سبک‌های یادگیری,پنج عامل شخصیت,پیشرفت تحصیلی,دانش‌آموزان,تحلیل مسیر}, url = {https://tlr.shahed.ac.ir/article_2236.html}, eprint = {https://tlr.shahed.ac.ir/article_2236_23e3ea06c6d51548e8b519c0fdd7b9f3.pdf} } @article { author = {Farmahini,, F.M and Mirza Mohammadi,, M.H. and Amir Salari,, A.}, title = {The Study of the Moral Education from Imam Sadeq’s (AS) Point of View (Bases, Principles and Methods of Education)}, journal = {Teaching and Learning Research}, volume = {7}, number = {2}, pages = {65-79}, year = {2010}, publisher = {}, issn = {2345-2196}, eissn = {2345-4776}, doi = {}, abstract = { This is the study of moral education from Imam Sadeq’s (P.B.U.H) point of view. Analytic method has been applied to the documents to extract the bases, principles and techniques of moral education. The data were obtained from firsthand works attributed to Imam Sadeq (P.B.U.H) and also from secondhand Islamic sources such as traditions and sayings cited from him on websites and published studies in this regard. To this end, purposeful sampling was applied to the above-mentioned data. The instrument was note-taking. The findings indicated that Imam Sadeq divided the educational basis into six categories of seeking God and His servitude, rationality, dignity, weakness, ability to be guided, and inclination to beneficence. The first category includes abstinence and piety, the second consists of moderation and invocation, the third embodies the principle of esteem, the forth encompasses tolerance and easygoing principles, the fifth is related to propaganda, guidance and teaching, and the last but not the least, contains virtue, modesty and merit. In sum, six bases, eleven principles and 29 educational methods were inferred from Imam Sadeq’s (P.B.U.H) moral and ethical point of view.}, keywords = {Imam Sadeq,ethics,Moral education,Education principles,Education methods}, title_fa = {بررسی تربیت اخلاقی از منظر امام صادق(ع) (مبانی، اصول،‌ روش‌های تربیتی)}, abstract_fa = {  در پژوهش حاضر به با روش تحلیل اسنادی، مبانی، اصول و روش‌های تربیت اخلاقی از دیدگاه امام صادق(ع) مورد بررسی قرار گرفته است. جامعه آماری،‌ کلیه منابع دست اول (آثار مربوط و منتسب به امام صادق(ع)) و منابع دست دوم از منابع غنی اسلامی و احادیث و روایات و اقوال منقول از امام صادق(ع) است که در نشریات و سایت‌های اینترنتی و پژوهش‌ها و تحقیقات مرتبط با موضوع تحقیق موجود می‌باشد و نمونه‌گیری به شیوه هدفمند انجام شده و بر این اساس از منابع فوق‌الذکر استفاده گردیده است. ابزار پژوهش نیز فیش برداری بوده و یافته‌های حاصل از پژوهش مورد تحلیل قرار گرفته است که عمده‌ترین یافته‌ها عبارتند از: 1) مبنای تربیت از منظر امام صادق(ع) شامل شش مبنای، خداجویی و بندگی خدا، عقلانیت و اندیشه‌ورزی، کرامت، ضعف، هدایت‌پذیری انسان، جذبه حسن و احسان است. 2) مبنای خداجویی و بندگی خدا شامل اصل تقوی وزهد و مبنای عقلانیت و اندیشه‌ورزی شامل اصول اعتدال و تذکر و مبنای کرامت شامل اصل عزت و مبنای ضعف شامل اصول سعه‌صدر، مسامحت و مبنای هدایت‌پذیری انسان شامل اصول تبلیغ و ارشاد و تعلیم و مبنای جذبه حسن و احسان شامل اصول فضل، تواضع و آراستگی است. 3) در مجموع شش مبنا و 11 اصل یاد شده دارای 29 روش تربیتی می‌باشد که همگی به منابع فوق‌الذکر و منتسب به امام صادق(ع) مستند شده است.}, keywords_fa = {امام صادق(ع),‌ اخلاق,تربیت اخلاقی,مبانی تربیت,اصول تربیت,روش‌های تربیت}, url = {https://tlr.shahed.ac.ir/article_2238.html}, eprint = {https://tlr.shahed.ac.ir/article_2238_2a4f51f5b3cfadcdd80e3e1c4e21ecc2.pdf} }