@article { author = {Atashak, M. and Farmahini-Farahani, M.}, title = {Studying the Impact of Inputs on the Output of Middle School Education System}, journal = {Teaching and Learning Research}, volume = {5}, number = {2}, pages = {1-14}, year = {2008}, publisher = {}, issn = {2345-2196}, eissn = {2345-4776}, doi = {}, abstract = {This research aims at studying the impact of inputs on the output of middle school education system in Iran’s provinces. Hence, first the output of lower secondary level education system in provinces of Iran is calculated on the basis of indicators approved by International Institute for Educational Planning & UNESCO Institute for Statistics. The results showed that provinces Such as Sistan & Balochestan, Khozestan, Khorasan, Kohkiloyeh & Boyerahmad, have the lowest educational output while places such as city of Tehran, Yazd, and Isfahan provinces have the highest educational output. in order to study the factors influencing educational output of middle school education system in all provinces four hypotheses were proposed. The results of running these hypotheses show that there is a significant negative relationship between pupil-teacher ratio and educational output at the level of p < 0.01. And there is a significant positive relationship between pupil-class ratio and educational output at the level of p < 0.05. Thus, the relationship between input and output of middle school education system in provinces of Iran could be formulated as follows: The middle school Educational output = 86.09-0.65 (i.e. pupil-teacher ratio in middle school) + 0.54 (i.e. pupil-class ratio in middle school) The aforementioned relation reveals that provided that all the other conditions are the same, one unit of decrease in the pupil-teacher ratio in middle school will lead to 0.65 unit of increase in educational output of middle school. On the contrary, one unit of increase in the pupil-class ratio in lower secondary level will lead to 0.54 unit of increase in educational output of middle school.}, keywords = {Educational input and output,coefficient of efficiency,middle School,Iran province}, title_fa = {بررسی اثر نهاده‌ها بر ستانده نظام آموزشی دوره راهنمایی تحصیلی استان‌های کشور}, abstract_fa = {پژوهش حاضر با هدف بررسی اثر نهاده‌ها بر ستانده نظام آموزشی دوره راهنمایی تحصیلی استان‌های کشور صورت گرفته است. برای بررسی این امر، ابتدا ستانده نظام آموزشی استان‌های کشور در دوره مذکور بر اساس شاخص‌های مصوب مرکز آمارهای یونسکو و موسسه بین المللی برنامه ریزی آموزشی محاسبه شد. نتایج حاکی از آن بود که استان‌هایی همانند سیستان و بلوچستان، خوزستان، خراسان وکهکیلیویه و بویراحمد دارای پایین‌ترین و استان‌هایی همچون تهران، یزد و اصفهان دارای بالاترین ستانده آموزشی بودند. برای تبیین عوامل موثر بر ستانده آموزشی دوره راهنمایی تحصیلی استان‌های کشور فرضیه‌های پژوهشی در خصوص رابطه میان نهاده‌ها و ستانده آموزشی دوره راهنمایی تحصیلی تمام استان‌های کشور مطرح شد. نتایج حاصل از آزمون فرضیه‌ها حاکی از آن است که تنها بین ‌نسبت دانش‌آموز به معلم و نسبت دانش‌آموز به کلاس دایر و ستانده آموزشی دوره راهنمایی تحصیلی استان‌های کشور به ترتیب رابطه معنادار منفی و رابطه معنادار مثبت وجود دارد. از این‌رو رابطه بین نهاده‌ها و ستانده آموزشی دور ه راهنمایی تحصیلی به صورت زیر ترسیم شد: (نسبت دانش‌آموز به کلاس دایر دوره راهنمایی)54/0+ (نسبت دانش‌آموز به معلم دوره راهنمایی)65/0 -09/86 =ستانده آموزشی دوره راهنمایی رابطه فوق گویای این مطلب است که با فرض ثبات سایر شرایط، به ازای 1 واحد کاهش در نسبت دانش‌آموز به معلم دوره راهنمایی، در ستانده آموزشی دوره راهنمایی 65/0 واحد افزایش و به ازای 1 واحد افزایش در نسبت دانش‌آموز به کلاس دایر دوره راهنمایی، در ستانده آموزشی دوره راهنمایی 54/0 واحد افزایش مشاهده خواهد شد.}, keywords_fa = {نهاده و ستانده آموزشی,نرخ تکمیل دوره,کارایی داخلی,دوره راهنمایی تحصیلی}, url = {https://tlr.shahed.ac.ir/article_2180.html}, eprint = {https://tlr.shahed.ac.ir/article_2180_179a03e4a575b435ba39982a54951e3f.pdf} } @article { author = {Izadi, S. and Mohammadzadeh Edmolaee, R.}, title = {A Study of Relationship between Learning Styles, Personality Charac-teristics and Academic Performance}, journal = {Teaching and Learning Research}, volume = {5}, number = {2}, pages = {15-28}, year = {2008}, publisher = {}, issn = {2345-2196}, eissn = {2345-4776}, doi = {}, abstract = {This paper mainly attempts to investigate the relationship between learning styles, personality characteristics and the academic performance of high school students in the Eastern Bandpay of Babol township. This research is a survey research. Using a multiple stage sampling, 200 students were chosen. Applying Kolb Learning Style Inventory and NEO Five Factor Inventory, the main variables of this survey were assessed. Academic performance was defined by the students’ (grade) average. Using some statistical techniques such as, multiple regression and correlational coefficient, data was analyzed. The findings of this research showed a significant relationship between learning styles and academic performance. The findings also indicate that each type of learning styles has a significant relationship with personal characteristics. Furthermore, the results of multiple regression regarding learning styles and personality traits with academic performance revealed that the best predicator variables for students academic performances among four styles of learning and personality traits were conscientiousness and abstract conceptualization and active experimentation respectively.}, keywords = {Learning styles,personality characteristics,academic performance,Students}, title_fa = {بررسی رابطه سبک‌های یادگیری، ویژگی‌های شخصیتی و عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان}, abstract_fa = {هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه سبک های یادگیری، ویژگی‌های شخصیتی وعملکرد تحصیلی دانش‌آموزان سال اول دبیرستان‌های بندپی شرقی شهرستان بابل است. روش پژوهش در تحقیق حاضر، از نوع همبستگی است. نمونه شامل 210 نفر از دانش‌آموزان بوده است، که به روش نمونه‌گیری چند مرحله‌ای از بین جامعه مورد نظر انتخاب شدند. برای سنجش متغیرهای مورد نظر از پرسشنامه سبک‌های یادگیری کلب و آزمون شخصیتی نئو استفاده شد. در این پژوهش معدل دانش‌آموزان، ملاک عملکرد تحصیلی در نظر گرفته شد. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از روش‌های آماری ضریب همبستگی و رگرسیون چند متغیری استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که، بین سبک های یادگیری و ویژگی‌های شخصیتی دانش‌آموزان با عملکرد رابطه معنادار وجود دارد و هر کدام از سبک های یادگیری با ویژگی شخصیتی خاصی رابطه دارد. همچنین، نتایج تحلیل رگرسیون چند متغیری در مورد رابطه سبک‌های یادگیری و ویژگی‌های شخصیتی با عملکرد تحصیلی به روش مرحله‌ای نشان داد که بهترین متغیرهای پیش بین برای عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان از بین چهار سبک یادگیری و پنج ویژگی شخصیتی به ترتیب، ویژگی شخصیتی وجدانی بودن و سبک‌های یادگیری مفهوم سازی انتزاعی و آزمایش‌گری فعال است.}, keywords_fa = {سبک‌های یادگیری,ویژگی‌های شخصیتی,عملکردتحصیلی,دانش‌آموزان}, url = {https://tlr.shahed.ac.ir/article_2182.html}, eprint = {https://tlr.shahed.ac.ir/article_2182_69e558a91691f0703ccd2cee9d424ab0.pdf} } @article { author = {Saffar Heidari, H.}, title = {A Critical Study of the Foundations of the Post-Modern Approach to Education}, journal = {Teaching and Learning Research}, volume = {5}, number = {2}, pages = {29-38}, year = {2008}, publisher = {}, issn = {2345-2196}, eissn = {2345-4776}, doi = {}, abstract = {This article studies the foundations of postmodernism in education. The Postmodernism which has affected a wide realm of social sciences, philosophy as well as philosophy of education, is a reaction against the rationalism and absolutism of modern ages. Deconstructionalism, relativism and pragmatism are some leading characteristics of the postmodern philosophical attitude. In realm of epistemology, by rejecting absolute knowledge, postmodernism relates itself to power and capital spheres. Therefore a philosopher of education is interested to find out the relationship between knowledge, teaching, learning and power, capital and other changing cultural phenomena. Definition, historical roots and philosophical foundations of the postmodernism and its criticisms, are other issues that are discussed in this paper.}, keywords = {Foundations of postmodernism,Education,criticism}, title_fa = {بررسی انتقادی مبانی رویکرد پسامدرنی به آموزش و پرورش}, abstract_fa = {در این مقاله مبانی اندیشه پسامدرن درآموزش و پرورش بررسی می‌شود. پسامدرنیسم که در دو دهه اخیر بر قلمرو وسیعی از علوم اجتماعی،فلسفه و فلسفه آموزش و پرورش تأثیر گذاشته است، واکنشی در برابر خردگرایی دوران مدرن و مبارزه با هر گونه مطلق‌انگاری است.ساخت‌زدایی،نسبی‌گرایی و عمل‌گرایی از ویژگی‌های نگرش فلسفی پسامدرن محسوب می‌شوند. پسامدرنیسم در قلمرو معرفت‌شناسی با نفی دانش مطلق، آن‌را به گونه‌ای با حوزه‌های قدرت و سرمایه پیوند می‌زند. ازاین رو فیلسوف آموزش و پرورش علاقه‌مند است که رابطه میان دانش،آموزش و یادگیری با قدرت،سرمایه و دیگر پدیده‌های متحول فرهنگی را مورد بررسی قرار دهد. بررسی تعاریف،ریشه‌های تاریخی و مبانی فلسفی پسامدرنیسم و نقدهای آن‌ها از دیگر موضوع‌هایی است که در این مقاله مورد بحث قرار گرفته است.}, keywords_fa = {مبانی پسامدرنیسم,آموزش و پرورش,نقد}, url = {https://tlr.shahed.ac.ir/article_2183.html}, eprint = {https://tlr.shahed.ac.ir/article_2183_2046ecaabcae88593caf266e0097e1ea.pdf} } @article { author = {Sobhaninejad, M. and Jafari Harandi, R.}, title = {The Study and Analysis of the Holly Defense Concepts´ Frequency in Elementary and Middle School Textbooks}, journal = {Teaching and Learning Research}, volume = {5}, number = {2}, pages = {39-54}, year = {2008}, publisher = {}, issn = {2345-2196}, eissn = {2345-4776}, doi = {}, abstract = {This study is conducted to analyze the occurrence of the Holly Defense Concepts and terms in elementary and middle school textbooks. The analyzed textbooks are reading (Persian), religious teachings, social studies, and history. Five research questions were made and content analysis was used to analyse the answers. The subjects of the study were 24 textbooks published in 2004-2005 academic year. It should be noted that no sampling technique was used. The measurement instrument was a researcher-made content analysis checklist. Findings are the analyzed by descriptive statistics indexes. The most important findings indicate that: In four analyzed textbooks, (reading, religious teachings, social studies and history) the holly defense concepts are repeated 903 times. The frequency for reading, religious teachings, social studies and history textbooks were 486,181,149 and 86 respectively. Thus, the results indicated that reading textbooks have the highest frequency among holly defense concepts, whereas the history textbooks have the lowest. The holly defense words and Pharses among fourteen studied concepts were the most frequent, whereas social damage related were the least frequent ones. Creativity, innovation and self–sufficiency were not being addressed at all. The hierarchy of attention to holly defence concepts in the studied textbooks was as follow: the second grade in middle school, fifth, fourth and third grades in elementary, first and second grades in middle school, and finally first and second grades of elementary. Second grade of middle school and second grade of elementary have the most and the least of the holly defense concept occurrences respectively.}, keywords = {Content Analysis,textbooks,holly defence,elementary education,middle school education}, title_fa = {بررسی و تحلیل میزان توجه به مفاهیم دفاع مقدس در کتاب‌های درسی دوره ابتدایی و راهنمایی}, abstract_fa = {در پژوهش حاضر پنج سؤال پژوهشی با هدف تحلیل میزان توجه کتاب‌های درسی فارسی، دینی، اجتماعی و تاریخ دوره ابتدایی و راهنمایی به محورها و مؤلفه‌های مفهومی مرتبط با دفاع مقدس، طرح و مورد بررسی واقع شده است. روش پژوهش، توصیفی و از نوع تحلیل محتوا است، جامعه پژوهش نیزشامل چهار عنوان کتاب درسی فارسی، دینی، اجتماعی و تاریخ دوره ابتدایی و راهنمایی تحصیلی چاپ سال تحصیلی 83-82 (در مجموع بیست و چهار جلد کتاب درسی) بوده است که همه آن‌ها به عنوان نمونه انتخاب و مورد بررسی واقع شده‌اند. ابزار اندازه‌گیری، چک‌لیست تحلیل محتوای محقق ساخته بوده و یافته‌های پژوهش نیز با بهره‌گیری از شاخص آماری توصیفی مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفته است. عمده‌ترین یافته‌های پژوهش بیانگر آن است که: 1. در مجموع چهار عنوان کتاب مورد بررسی 903 مرتبه به مؤلفه‌های مفهومی مرتبط با دفاع مقدس توجه شده است. روند مذکور در کتاب‌های فارسی، دینی، اجتماعی و تاریخ به ترتیب 486، 149، 181 و87 مرتبه بوده است، بنابراین در کتاب‌های فارسی بیش‌ترین و در کتاب‌های تاریخ کم‌ترین توجه به مفاهیم دفاع مقدس شده است. 2. در بین چهارده محور مفهومی مورد بررسی بیش‌ترین توجه به محور واژه‌ها و اصطلاحات دفاع مقدس وکم‌ترین توجه به محور خسارت‌های اجتماعی بوده است و به دو محور مفهومی؛ ابتکار، خلاقیت و خودکفایی هیچ‌گونه توجهی نشده است.3. بیش‌ترین توجه به محور‌ها و مؤلفه‌های مفهومی دفاع مقدس به ترتیب در کتاب‌های درسی پایه تحصیلی دوم راهنمایی، پنجم ابتدایی، چهارم ابتدایی، سوم ابتدایی، سوم راهنمایی، اول راهنمایی، اول ابتدایی و دوم ابتدایی بوده است.4. در کتاب‌های درسی پایه دوم راهنمایی بیش‌ترین توجه به مفاهیم دفاع مقدس شده است و در کتاب‌های درسی پایه دوم ابتدایی هیچ‌گونه توجهی به این مفاهیم نشده است.}, keywords_fa = {تحلیل محتوی,کتاب درسی,دفاع مقدس,دوره ابتدایی و راهنمایی}, url = {https://tlr.shahed.ac.ir/article_2185.html}, eprint = {https://tlr.shahed.ac.ir/article_2185_a7eb837561f6e3bd34514e7ed69ca068.pdf} } @article { author = {Sharif, M. and Nikkhah, M. and Nili, M.A.}, title = {The Efficiency of Technical and Vocational Education of High School Level Based on Two Indicators of Employment and Persuing Higher-Education in Shahrkord (1375-1380)}, journal = {Teaching and Learning Research}, volume = {5}, number = {2}, pages = {55-66}, year = {2008}, publisher = {}, issn = {2345-2196}, eissn = {2345-4776}, doi = {}, abstract = {Since the experienced and skillful manpower is a determinant for the countries' development, the technical and vocational education is an influential sector in training skillful and since skillful manpower. The importance of the external efficacy of such training is obvious to all policymakers and educational designers therefore, the present study has undertaken the investigation of this significant relationship, taking the graduates' employment rate (the vocational type and working place), as well as, the ratio of the trainees' admission at higher education centers at the technical-vocational training centers as main indicators. For this analytical- descriptive study, from a total population of 2346 graduates of vocational-technical high schools in Shahrekord during 1375-80, 400 subjects were randomly selected through proportional stratified sampling. The instrument for gathering data was a closed form questionnaire, the content validity of which was assessed and confirmed by some of the academic members of Esfahan University. In addition, the reliability of the questionnaire was 0.77 by Cronbach's Coefficient alpha. The results indicated that the employment rate was 24.5%, while the rate of graduates' admittance at higher education centers was 55.8%. K2 (x2) showed that although a significant relationship existed between the employment rate and graduation from a vocational technical high school, it is low and some how irrelevant to the field of the study of graduates. However, no significant relationship was observed between admission to higher education centers and being a graduate of vocational-technical high schools. Thus, it can be concluded that more profound studies are required to investigate the necessary changes in different vocational-technical branches at high school, so that in accordance with the need of market, the trainees are graduated and employed based on their related fields of study.}, keywords = {External efficiency,employment rate,higher education admission rate}, title_fa = {کارآیی بیرونی شاخه فنی و حرفه‌ای آموزش متوسطه شهرستان شهرکرد بر مبنای دو شاخص اشتغال و ادامه تحصیل فارغ‌التحصیلان}, abstract_fa = {نیروی انسانی کارآزموده یکی از عوامل تعیین کننده رشد و توسعۀ کشورها به حساب می آید. آموزش متوسطۀ فنی و حرفه‌ای از بخش‌های مؤثر در تربیت نیروی انسانی ماهر و نیمه ماهر است. بررسی کارآیی بیرونی این آموزش‌ها برای تمامی سیاست‌گذاران و برنامه‌ریزان آموزشی حائزاهمیت است، از این‌رو، تحقیق حاضر به بررسی کارآیی بیرونی آموزش‌های فنی و حرفه‌ای شهرستان شهرکرد طی سال‌های 1375تا80 پرداخته است و شاخص‌های مورد بررسی تحقیق، نرخ اشتغال فارغ‌التحصیلان بر حسب نوع و محل اشتغال و نرخ پذیرفته شدن در مراکز آموزش عالی بر حسب مقاطع و مراکز تحصیلی بوده است. روش تحقیق، توصیفی- تحلیلی و جامعۀ آماری آن تمامی فارغ‌التحصیلان چهار دوره آموزش متوسطه فنی و حرفه‌ای شهرستان شهرکرد به تعداد 2346 نفر(ورودی سال‌های تحصیلی76-1375؛ 77-1376؛ 78-1377 و 79-1378) بوده است؛ نمونۀ تحقیق بر مبنای فرمول برآورد حجم نمونه، 400 نفر برآورد شده و با استفاده از نمونه‌گیری متناسب با حجم هر طبقه، به صورت تصادفی انتخاب شده‌اند. برای شناسایی فارغ‌التحصیلان و دستیابی به آنان و کسب اطلاعات، از پرونده‌های تحصیلی استفاده شده است. ابزار گردآوری داده‌های پژوهش، یک فرم مصاحبه با فارغ‌التحصیلان (برمبنای پرسشنامه بسته پاسخ) بوده است که روایی محتوایی آن توسط چند تن از اعضای هیئت علمی دانشگاه مورد تأیید قرار گرفته است و پایایی آن با آلفای کرانباخ، 78/0 به دست آمده است. برای تحلیل اطلاعات حاصله از آزمون و تعیین شدت وابستگی احتمالی بین متغیرها، از ضریب فای و کرامر استفاده شده است. یافته‌های تحقیق نشان داده که نرخ پذیرفته شدن فارغ‌التحصیلان نمونۀ آماری در مراکز آموزش عالی 8/55 درصد و نرخ اشتغال فارغ‌التحصیلان 8/24 درصد بوده است. آزمون نشان داد که اشتغال فارغ‌التحصیلان مستقل از فارغ‌التحصیل شدن آنان از آموزش متوسطۀ فنی وحرفه ای شهرستان نبوده است، اما میزان پذیرفته شدن آنها به مراکز آموزش عالی، مستقل از فارغ‌التحصیل شدن آنان از آموزش متوسطۀ فنی و حرفه‌ای شهرستان بوده است. با توجه به پایین بودن نرخ اشتغال فارغ‌التحصیلان و عدم تناسب رشته تحصیلی شاغلان با اشتغال آنان، پیشنهاد می‌شود که سیاست‌گذاران و برنامه‌ریزان آموزشی این گونه آموزش‌ها، با مطالعه و تحقیق کافی در مورد نیازهای خاص و تغییرات بازار کار استان، به طراحی و اجرای این آموزش‌ها بپردازند و با توجه به آنها تغییرات لازم و متناسب را در رشته‌های مختلف شاخه متوسطه فنی و حرفه‌ای به وجود آورند تا امکان جذب و اشتغال مرتبط فارغ‌التحصیلان فراهم شود.}, keywords_fa = {کارایی بیرونی,نرخ اشتغال,نرخ پذیرفته شدن در آموزش عالی,آموزش فنی و حرفه‌ای,شهرکرد}, url = {https://tlr.shahed.ac.ir/article_2187.html}, eprint = {https://tlr.shahed.ac.ir/article_2187_10507f531099d45da59624fc35c023bb.pdf} } @article { author = {Yadegarzadeh, Gh.R.}, title = {The Influence of Formative Assess-ment on Educational Achievement of the Fourth Grade Students in Science (1382-83)}, journal = {Teaching and Learning Research}, volume = {5}, number = {2}, pages = {67-80}, year = {2008}, publisher = {}, issn = {2345-2196}, eissn = {2345-4776}, doi = {}, abstract = {Formative assessment aims at assessing and evaluating the students' educational achievements, determining their learning weaknesses and strengths, identifying the flaws of teacher training methods and improving learning quality. Therefore, the present paper has studied the relationship between formative assessment and the fourth grade students' learning achievements in science, in Hamadan. This semi-experimental study was carried out heterogeneous groups using a pretest and a post test with two. The statistical population were all fourth graders in Hamadan, during 1383-84, from which six sample classes (three male classes and three female ones were randomly selected for the experimental group and another six classes were chosen as control group. The instrumentation's (Pretest and Post test) reliability was 0.77 and 0.84, respectively. The data were analyzed by mean and standard deviation, independent sample T-test and one-way ANOVA. The results indicate significant difference (with 0.99% confidence) exists between the control and experimental groups. Thus, it can be concluded that the formative assessment is highly influential on the students' educational achievement. Moreover, the experimental groups that underwent constant observation and written tests with verbal and written feedback showed higher mean scores compared to the intact control groups.}, keywords = {Formative assessment,educational acievement,Science,Student,Learning}, title_fa = {تأثیر روش‌های سنجش تکوینی بر پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان کلاس چهارم ابتدایی در درس علوم تجربی}, abstract_fa = {سنجش تکوینی فرایندی است که با هدف آگاه کردن معلم و دانش‌آموز از میزان پیشرفت تحصیلی، تعیین نقاط قوت و ضعف یادگیری و تشخیص مشکلات روش آموزش معلم و بهبود کیفیت یادگیری اجرا می‌شود. در این مقاله تأثیر روش‌های سنجش تکوینی بر پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان کلاس چهارم ابتدایی شهرستان همدان در درس علوم مورد بررسی قرار گرفته است. تحقیق حاضر پیرو طرح شبه آزمایشی از نوع پیش آزمون و پس آزمون است. جامعه آماری، دانش‌آموزان سال چهارم ابتدایی در سال تحصیلی83-82 شهرستان همدان هستند که از بین آنها شش کلاس (سه کلاس دخترانه و سه کلاس پسرانه) به عنوان گروه آزمایش و شش کلاس(سه کلاس دخترانه و سه کلاس پسرانه) به عنوان گروه گواه به صورت تصادفی انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده (در پیش آزمون و پس آزمون)، آزمون پیشرفت تحصیلی با پایایی 77/0 و 84/0 بوده است. برای تجزیه و تحلیل یافته‌ها از میانگین، انحراف معیار، آزمون t گرو‌ه‌های مستقل و تحلیل واریانس یک راهه استفاده شده است. نتایج نشان داد که تفاضل میانگین نمرات گروههای آزمایش و گواه معنا‌دار است. بنابراین روش‌های سنجش تکوینی در بهبود پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان اثر دارد و گروههای آزمایشی که کاربندی‌های مشاهده مستمر و آزمون کتبی به همراه بازخورد کلامی و نوشتاری دریافت کرده‌اند، پیشرفت بیشتری نشان دادند.}, keywords_fa = {سنجش تکوینی,پیشرفت تحصیلی,آموزش علوم,دانش‌آموز,معلم,یادگیری,آموزش و پرورش}, url = {https://tlr.shahed.ac.ir/article_2190.html}, eprint = {https://tlr.shahed.ac.ir/article_2190_da8976a4c010b5315255b0af25da6e24.pdf} }